Waarom kijkers jouw YouTube advertentie overslaan

YouTube is met meer dan 2 miljard actieve gebruikers een van de grootste online platforms. (Video) adverteerders hebben op YouTube dan ook veel concurrentie door elkaar, maar ook door al het andere aanbod. Opvallen is moeilijk en afhakers heb je vaker dan kijkers. Vooral met adverteren. En dat is frustrerend als kijkers jouw YouTube advertentie overslaan. Dit is niet alleen schadelijk voor je engagement, maar het is ook een teken dat je waardevolle tijd en geld verspilt aan het maken van video’s die mensen niet of nauwelijks bekijken. Maar waarom haken kijkers af en hoe voorkom je dit?

1. Te veel advertenties voor of tijdens video’s

Als videomaker kun je niet veel doen aan de advertenties aan het begin en einde van een YouTube-video. Wel kun je halverwege een video mid-roll advertenties in je YouTube-instellingen uitschakelen.

Als je geld wilt verdienen aan je video’s door meer YouTube advertenties in het midden van de filmrol in te schakelen, moet je de voor- en nadelen van mid-roll advertenties tegen elkaar afwegen. Hoewel je misschien meer geld verdient met je content, kan je advertentieplaatsing ook een wrijvingspunt zijn dat ervoor zorgt dat je kijkers je video wegklikken. Ads skippen heeft natuurlijk weer negatieve gevolgen voor het aantal YouTube-views.

overspoeld door advertenties

2. Je advertentievideo’s trekken niet genoeg de aandacht

Terwijl 18% van de respondenten uit het onderzoek van Hubspot afziet van video’s die hen ‘niet vermaken’, klikt 17% weg bij content die er niet in slaagt hun aandacht te trekken en vast te houden.

De behoefte aan entertainment van de respondenten van het onderzoek van Hubspot komt overeen met onderzoek van YouTube. Hieruit bleek dat consumenten video’s bekijken om te ontspannen of te ontsnappen aan hun dagelijkse leven. De behoefte aan content die de aandacht trekt, komt overeen met talloze video- en socialmediagegevens.

Nee. Kijkers verwachten niet dat een video ad net zo entertainend is als video’s van muzikanten, televisiestudio’s of influencers, Toch kun je proberen om met verhaallijnen te experimenteren die je kijkers actie laten beleven, intrigeren of laten lachen. Zo trek je hun aandacht en vermaak je ze. Kijkers binnengehaald tijdens de eerste seconden? Blijf dan interessante informatie of scènes in je video verwerken om ze aan het kijken te houden. Volvo pakt dit bijvoorbeeld slim aan:

 

Een gouden tip: kaart in de eerste paar seconden een herkenbaar probleem aan en vertel de oplossing aan het einde van de video.

3. Je advertentievideo’s zijn te lang

Ook bij goede content houden kijkers lang niet altijd hun aandacht vast. Vooral niet op een platform als YouTube. Terwijl sommige mensen video’s bekijken tijdens een pauze op het werk, kijken anderen op hun smartphone tijdens het dagelijkse woon-werkverkeer.

Afgezien hiervan blijkt dat elke nieuwe generatie een iets kortere aandachtspanne heeft als het gaat om online content.

Als je het gevoel hebt dat je echt boeiende content creëert, maar de kijkers ziet afhaken, let dan op wanneer de grootste groepen kijkers je video’s skippen. Veel afhakers bij een specifiek moment van de video? Kijk dan wat je daar vertelt. Misschien hebben ze op dat punt het antwoord op hun vraag al, of ga je te veel de diepte in.

4. Je advertentievideo’s geven geen nuttige informatie

YouTube kan voor verschillende redenen gebruikt worden. Zo gebruiken consumenten het om te leren hoe ze iets moeten doen, of om zich te verdiepen in een hobby of interesse. Ook wordt YouTube gebruikt om meer informatie te krijgen over bedrijven. Consumenten gebruiken YouTube ook steeds vaker als informatiebron in de oriëntatiefase bij het maken van een aankoop.

Wat voor soort content je ook maakt, overweeg om waardevolle of leerzame informatie te geven. Kijkers krijgen het gevoel dat ze iets nieuws leren. Je vermindert de kans op afhakers, doordat kijkers in de veronderstelling zijn dat je ze waardevolle inzichten biedt. Bovendien beschouwen je kijkers je merk dan ook sneller als expert. Een thought leader bij wie ze in de toekomst terecht kunnen voor meer nuttige video’s.

informatie advertentie

3 tips om de aandacht te trekken

Zet als marketeer net dat stapje extra om je kijkers te betrekken en voorkom dat kijkers je YouTube advertentie overslaan. Hoewel je misschien graag denkt dat reclamespots of promotionele video’s de beste manier zijn om producten te verkopen, leveren ze misschien geen grote betrokkenheid of YouTube-publieksgroei op.

Houd bij het maken van je volgende video deze 3 tips in gedachten om te voorkomen dat kijkers advertenties overslaan zodat je meer kijkers op YouTube krijgt:

  • Verleid je kijkers: begin met intrigerende informatie of een scène die de aandacht trekt, of plaag de kijkers met wat komen gaat.
  • Bied toegevoegde waarde: zorg voor interessante informatie, een leerzaam dialoog of actiepunten gedurende de video, maar ook aan het begin, om kijkers betrokken te houden.
  • Maak het niet te langdradig: als je je boodschap beknopt kunt overbrengen in een korte tijd, kies dan voor een kortere in plaats van een langere video.
Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan