Vimeo vs. YouTube: wat werkt het beste voor jouw bedrijf?

Meerdere opties hebben is altijd fijn. Alleen soms is gewoon één goed-werkend concept ook wel lekker. Maar goed, in de wereld van nu zijn overal meerdere exemplaren van en we moeten dealen met keuzes. Keuzes zoals welk video hosting platform beter is: YouTube of Vimeo. En daar helpen we je een handje bij. Wij zochten voor je uit welk platform het meest business-proof is als het gaat om video hosting. Ready? Vimeo vs. YouTube let’s go.

Vimeo vs. youtube: het verschil

Brrrpp. Back to the basics. In het kort: waarom doen veel bedrijven aan video hosting op een apart platform en gebruiken ze geen eigen database? Nou, wanneer je je video content online wilt delen, is het belangrijk dat deze online gehost worden. Je kunt ook direct vanaf de harde schijf van je computer de video integreren op je website, alleen doet dit niet veel goeds voor de laadsnelheid van je webpagina’s. Video’s zijn natuurlijk geen miezerige bestandjes. Daarom hebben ze veel opslagruimte nodig. Je site is dus simpelweg niet the place to be voor video hosting.

Overlap

Terug naar de vraag: welk van de twee meest gebruikte hostingplatforms is het beste voor je bedrijf: Vimeo of YouTube? Een makkelijke keuze is dit niet, aangezien er nogal wat overlap is tussen beide. Zowel op YouTube als Vimeo kun je video’s uploaden, playlists maken en videoresultaten meten. Hun key features zijn dus in de praktijk hetzelfde. Daarbij indexeert Google de landingspagina’s van je bedrijf op YouTube en Vimeo hetzelfde als ieder andere webpagina. Dat betekent dat beide platforms enorm kunnen bijdragen aan je SEO doordat je keywords in je videotitel en -beschrijving toe kunt voegen, of door het gebruik van relevante tags. Doordat je op deze vlakken optimaliseert, help je ook weer de ranking van je individuele landingpagina’s voor die video’s te verhogen. Zo krijg je:

  • Meer referring/linking domains (website die linkt naar jouw website);
  • Meer zichtbaarheid van je video’s in de zoekmachineresultaten;
  • Hogere click-through

Nu wint YouTube het op SEO-gebied al wel een klein beetje van Vimeo. YouTube is natuurlijk van Google. Laat Google ook nog eens de grootste zoekmachine op aarde zijn die de ranking van je pagina’s en video’s bepaalt. De zoekmachine is dol op goed rankende content die geloofwaardig én betrouwbaar is. En ja, van je zelf weet je dat natuurlijk het beste.

Het verschil

Voor het maken van een keuze is het beter om te kijken naar het verschil. Vimeo is een écht video hosting platform, waar YouTube meer neigt naar een social medium. Vimeo helpt gebruikers om video content te organiseren, structureren en toe te voegen aan playlists. Op YouTube kan dit ook, maar het heeft meer als doel om kijkers video content te laten ontdekken.

Een ander verschil is dat Vimeo over het algemeen een beter platform is om gated content op te nemen. Gated content is content dat verscholen gaat achter een formulier. Een partij wilt eerst dat je je gegevens achterlaat en daarna krijg je de whitepaper of infographic in je mailbox. Conversies dus. YouTube is daarentegen beter om een groot publiek te bereiken. Het is immers van Google, dus voor puur bereik (en SEA/SEO-taferelen) zit je met die 2e wel goed.

[av_hr class=’invisible’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-2t7jofv’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”] [av_one_half first av_uid=’av-1483r8b’] [av_image src=’https://www.coolermedia.nl/wp-content/uploads/2022/04/Whitepaper_Image_BookinCircleV2.png’ attachment=’59107′ attachment_size=’full’ copyright=” caption=” styling=” align=’center’ font_size=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ hover=” appearance=” link=” target=” title_attr=” alt_attr=” lazy_loading=’disabled’ id=” custom_class=” template_class=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-2a98x6j’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”][/av_image] [/av_one_half] [av_one_half av_uid=’av-2z0v3v’] [av_hr class=’invisible’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-17xl523′ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

EFFECTIEF COMMUNICEREN MET VIDEO.

Leer hoe video de sleutel is tot effectievere communicatie en hoe je het gericht inzet binnen je strategie.

[av_button_big label=’Download de whitepaper’ description_pos=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ link=’manually,https://www.coolermedia.nl/whitepaper-effectief-communiceren-met-video/’ link_target=’_blank’ title_attr=” color=’theme-color’ btn_custom_grad_direction=’vertical’ btn_custom_grad_1=’#000000′ btn_custom_grad_2=’#ffffff’ btn_custom_grad_3=” btn_custom_grad_opacity=’0.7′ custom_bg=’#444444′ color_hover=’theme-color-highlight’ custom_bg_hover=’#444444′ color_font=’theme-color’ custom_font=’#ffffff’ color_font_hover=’white’ custom_font_hover=’#ffffff’ border=” border_width=” border_width_sync=’true’ border_color=” border_radius=” border_radius_sync=’true’ box_shadow=” box_shadow_style=’0px,0px,0px,0px’ box_shadow_color=” hover_opacity=” sonar_effect_effect=” sonar_effect_color=” sonar_effect_duration=’1′ sonar_effect_scale=” sonar_effect_opac=’0.5′ id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-vna7qz’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”][/av_button_big] [/av_one_half] [av_hr class=’invisible’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’100′ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-rdut5n’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

De voordelen van Vimeo vs. YouTube

Afhankelijk van je doelen, je doelgroep en wat je promoot, past het ene platform beter bij je bedrijf dan de andere. Maar die keuze is niet zo makkelijk. Een goede manier om te starten, is door het één en ander op een rijtje te zetten:

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Ben ik op zoek naar een opslag voor mijn video content?
  • Of ben ik op zoek naar een manier om mijn doelgroep te bereiken?
  • Hoeveel video content heb ik?
  • Wil ik ermee adverteren?

Ieder platform kent een eigen publiek. Daarom is je doelgroep een belangrijke factor in het maken van je keuze.

De voordelen van YouTube voor bedrijven

YouTube is met uitstek het bekendste video hosting platform wereldwijd en het grootste. Het is gratis en populair. En dan heb je gelijk ook de twee van zijn grootste voordelen te pakken. Door zijn populariteit groeide YouTube uit tot de op één na grootste zoekmachine ter wereld achter moederbedrijf Google. Een goudmijn dus voor zoekmachinemarketing. Maar door zijn gratis service is het ook enorm toegankelijk voor iedere mediagebruiker die van video houdt. Daarbij heeft het ook voordelen voor bedrijven:

  • Adverteren: je adverteert via het ad systeem van Google wat betekent dat je verschillende advertentiemogelijkheden hebt, specifieke doelen kunt bereiken én de ideale targeting kan uitvoeren. Vimeo adverteert niet tijdens video’s. Fijn voor kijkers, maar minder voor marketeers. Daarbij zijn de advertentiemogelijkheden van Vimeo bij lange na niet zo uitgebreid als die van YouTube.

Adverteren op YouTube

  • GROOT bereik: YouTube is écht key als je video gezien mag worden door veel mensen. Natuurlijk kun je op ieder video platform een groot bereik genereren, maar YouTube biedt hiervoor de meeste potentie. Zeker, gezien er meer dan 2 miljard potentiële kijkers rondhangen.
  • Interactie: door de commentaarsectie onder de video’s is het makkelijk om interactie aan te gaan met je doelgroep en je kijkersbetrokkenheid te vergroten.

De voordelen van Vimeo voor bedrijven

Vimeo kenmerkt zich door de hoge kwaliteit van de video’s op het platform. Op YouTube staan naast professionele video’s ook heel veel video’s met een lage kwaliteit, zoals je dansfilmpje uit groep 8 of een grappig filmpje van je huisdier. Vimeo is gericht op de creatieve branches en kijkers, daarom wordt het door gebruikers vaak gebruikt als portfolio of inspiratiebron. Voor bedrijven kent het de volgende voordelen:

  • Afscherming: Vimeo maakt het mogelijk om video’s af te schermen met een wachtwoord, zodat alleen specifieke mensen je video kunnen zien. Top om je video te delen met klanten of stakeholders, maar nog even weg te houden van het grote publiek.
  • Levels: je kunt als gebruiker uit verschillende niveaus en betalingsplannen kiezen. Zo betaal je altijd alleen voor de features waar je echt gebruik van maakt.
  • Geen advertenties: eerder werd dit aangekaart als een nadeel, maar het kan voor je bedrijf ook in je voordeel werken. Zeker, als je vanuit een hosting platform je video’s wilt plaatsen op je website. Maar ook als je door middel van de afschermingsfunctie een video wilt delen met een klein groepje mensen. In deze gevallen zijn ads niet op hun plek.

Hoewel ze beide voordelen kennen, hebben ze ook een gezamenlijk nadeel. Eén die alle video hosting sites met zich mee brengen; het is een dumpplaats voor video content. Iedereen kan erop posten, ongeacht de inhoud, kwaliteit en de intentie erachter.

Bottom line: Vimeo of YouTube?

Tijd om het oordeel te veilen! Wie wint? YouTube of Vimeo? Eigenlijk kunnen we die vraag beter aan jou stellen. Welk platform overtuigt jou het meest van zijn voordelen? Er is niet één universeel goed antwoord. Om je keuze toch wat makkelijker te maken, trekken we een aantal conclusies:

  1. Als je wilt focussen op het bereiken en het hebben van interactie met je doelgroep, ga dan voor YouTube.
  2. Als je een platform nodig hebt om je video’s in op te slaan, gebruik dan Vimeo.
  3. Ga je voor hogere ranking in Google? Kies dan altijd voor YouTube en combineer met Vimeo.
  4. Wil je adverteren? Gebruik YouTube.
  5. Puur uit op conversies? Zonder te kijken naar je doelgroep, is Vimeo hiervoor aan te raden.
  6. Video’s vanuit een hostingplatform op je website embedden? Gebruik dan Vimeo.
  7. Allesomvattend: profiteer van beide en maak een combi!

Vimeo en YouTube combineren

Wat wij doen? Een gouden combinatie maken van de twee. Zo adverteren we met video en delen we onze AnyStory op YouTube, maar hosten we verder alle video’s van klanten en van onszelf op ons Vimeo-kanaal. Dit vanwege het cruciale verschil waar we deze blog mee begonnen: Vimeo houdt het lekker georganiseerd, YouTube geeft ons het bereik dat we willen. Op deze manier profiteren we van de voordelen van beide platforms en waarom ook niet?

Andere spelers in het veld

YouTube en Vimeo zijn misschien wel de grootste en bekendste spelers, maar ze zijn natuurlijk niet de enige. Er zijn verschillende platforms waarop video hosting mogelijk is, zoals Dailymotion, SproutVideo, Wistia of Brightcove. Anyway, wat goed is om te doen, is kijken naar jouw bedrijf en video content. Met welk doel ga je hosten en wat zijn belangrijke KPI’s? Ieder platform biedt zo zijn sterktes (en zwaktes). Benut ze en maak desnoods een solide mix.

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw video strategieBel ons even op en spreek direct vrijblijvend met een expert.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan