5 Tips voor LinkedIn Stories en waarom het interessant is voor jouw bedrijf

Een tijdje terug heeft LinkedIn de functie LinkedIn Stories gelanceerd. Het kon na Instagram, Facebook, WhatsApp en Snapchat natuurlijk ook niet achterblijven. Maar wat maakt LinkedIn Stories zo interessant voor jouw bedrijf? Hoe zet je ze precies in? Dat vertellen wij je aan de hand van 5 tips.

Wat zijn LinkedIn Stories?

LinkedIn Stories zijn tijdelijke, mobiele content. Deze content is voor 24 uur zichtbaar. De stories worden bovenaan de feed van gebruikers getoond. Ze zijn eigenlijk hetzelfde als voorlopers Facebook en Instagram Stories. Na 24 uur verdwijnt deze content automatisch. Dit wordt ook wel ephemeral video content genoemd.
Maar stories, daarop wordt toch vaak persoonlijke informatie gedeeld? Is dat dan wel wat voor jouw bedrijf? Jazeker! En waarom is het dan zo interessant? LinkedIn is een krachtig en zakelijk platform om klanten te werven. Plaats bijvoorbeeld een vacature in je stories met een link naar je vacaturewebsite. Wie weet werkt er volgende maand wel een nieuwe toffe collega bij jou op kantoor. Ook kun je LinkedIn Stories prima inzetten op je bedrijfspagina om zakelijk informatie te delen die interessant is voor (potentiële) klanten. Ook draagt het bij aan je online zichtbaarheid en zijn het mooie conversatiestarters.

LinkedIn Stories

5 Tips voor LinkedIn Stories

Wat te doen als je aan de slag gaat met LinkedIn Stories? Wij hebben 5 LinkedIn content tips voor je op een rijtje gezet voor je zakelijke LinkedIn profiel.

1. Keep it professional

LinkedIn is een zakelijk platform. Een story maken dat je Max Verstappen aan het kijken bent in het weekend met een koud biertje is not done. Houd dus rekening met wat voor soort content je in je LinkedIn Stories plaatst. Bijvoorbeeld, een medewerker die een jubileum heeft gehaald of wanneer je (in ons geval) op locatie bij de klant een mooi filmproject aan het schieten bent. Voor dat laatste vragen we wel eerst even toestemming aan de klant natuurlijk!

2. Deel unieke content

Omdat LinkedIn Stories voor slechts 24 uur zichtbaar zijn, heeft het een soort live-effect. Omdat je je publiek een kijkje geeft in wat er op dat moment in jouw organisatie speelt, creëer je al snel unieke content. Heb je een creatieve functie? Deel dan het proces van A tot Z met een how to video. Begint er een nieuwe medewerker? Laat hem/haar een kort introductie filmpje maken. Je laat zo op een unieke manier aan je (potentiële) klanten zien wat er zich binnen jouw organisatie allemaal afspeelt. Dit zorgt voor verbinding en dat is wat je wil!

3. Zorg voor interactie

LinkedIn Stories hebben als doel om meer interactie te genereren met je connecties. Houd dit in gedachten bij het maken van Stories. Een manier om de interactie aan te gaan met je connecties is door het stellen van vragen. Connecties kunnen hier dan direct op reageren. Wanneer connecties op een LinkedIn bericht reageren zijn deze openbaar. Wanneer mensen op een story reageren is dit privé. Deze een-op-een-gesprekken zijn daarom vrij uniek op dit platform.

4. Maak een format

Het is belangrijk om als bedrijf/merk herkenbaar te blijven. Door het maken van een uniform format creëer je duidelijkheid en herkenbaarheid. Denk hierbij aan een visueel format, de locatie waar je de content maakt en hoe je een story aankondigt. Zorg ervoor dat je als bedrijf herkenbaar blijft en je niet anders voor gaat doen dan je in werkelijkheid bent. Door bijvoorbeeld telkens hetzelfde template of dezelfde hashtags te gebruiken, creëer je herkenbaarheid.

5. Houd het kort

Iedereen is enorm druk. Niemand zit dan ook te wachten op een langdradige LinkedIn Story. Voorkom dat connecties afhaken. Ben to the point en maak een story van max. 20 seconden. Wil je een langere video plaatsen? Deel dan enkele seconden in je LinkedIn Stories en verwijs door naar YouTube.

Bonus tips voor LinkedIn

  • Tag altijd mensen/bedrijven.
  • Plaats een combinatie van tekst met foto’s of video’s.
  • Maak verticale content.
  • Geef tips op professioneel vlak.
  • Organiseer een Q&A met een medewerker of klant.
  • Gebruik een contentkalender.