Een goede brand identity – ook wel merkidentiteit – is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat je herkenbaar bent bij je doelgroep en dat de mensen weten waar jij voor staat. Je brengt je brand identity naar buiten via bijvoorbeeld je huisstijl of een slogan. Alles wat je uit, ademt je brand identity. Of tenminste, dat zou wel het meest effectief zijn. Waar mensen alleen niet zo snel aan denken, is de kracht van animatie voor het communiceren van je merkidentiteit. In deze blog lees je verschillende redenen waarom dit werkt, delen we enkele voorbeelden en vertellen we je waar je op moet letten.
Wat is brand identity?
Brand identity gaat over de manier waarop een merk zich positioneert in de markt. Wat heeft het merk te bieden? Welke voordelen heeft het voor de consument? En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe onderscheidt een merk zich van de concurrenten?
Je brand identity omvat alles wat een merk uniek maakt. Al deze elementen kunnen verdeeld worden in visuele en niet-visuele kenmerken. Visuele kenmerken zijn bijvoorbeeld het logo, kleurgebruik en commercials. Niet-visuele kenmerken zijn de missie, visie en kernwaarden van een merk. Ook de gevoelens die een merk oproept bij de consument vallen onder niet-visuele kenmerken. Deze worden opgeroepen door de persoonlijke ervaring van een persoon. Toch kun je als marketeer daar wel een bepaalde invloed op hebben, door de juiste inzet van dit soor visuele kenmerken.
Stel je eens een merk voor dat een groen logo heeft. Deze kleur zou je op basis van je eigen ervaring kunnen associëren met de natuur, gezondheid of duurzaamheid. Als er in de reclame-uitingen van dit merk bijvoorbeeld een groene omgeving en gezonde gerechten te zien zijn, versterkt dat die bestaande gevoelens. Zit er in de commercial ook nog een grote groep mensen samen te eten, komen hier misschien wel de associaties familie, vriendschap of gezelligheid bij. Zo kan een merk de niet-visuele kenmerken dus uitdragen en beïnvloeden met behulp van visuele kenmerken.
3 Redenen om je brand identity over te brengen met animatie
Visuele kenmerken zijn er in allerlei vormen en maten. Eén vorm daarvan is animatie. Denk hierbij aan een logoanimatie, korte bedrijfsintroductie of uitgebreide uitleganimatie over een product, dienst of proces. Maar waarom is het aan te raden om je visual brand te versterken met een animatie?
- Digitale revolutie: de techniek, en wat er online allemaal mee mogelijk is, gaat in een stroomversnelling. Een statische website of afbeelding komt nogal gedateerd over. Dit is ook niet meer van nu. Door je online brand identity Een manier om dit te doen is met geanimeerde GIFs of een logoanimatie. Hoe leuk is het als jouw medewerkers en klanten deze bewegende afbeeldingen delen in de stijl van jouw merk!
Ook wij als explanation company kunnen natuurlijk niet achterblijven door een statisch merkbeeld te communiceren. Zelf delen wij op iedere Nederlandse feestdag een geanimeerde GIF op social media en is zelfs onze LinkedIn-avatar geanimeerd!
- Shareable content: animaties zijn super shareable en kunnen op ieder social platform wel gedeeld worden. Hierdoor ben je meer zichtbaar, versterkt dit je merk én bereik je een groter deel van je doelgroep. Bekijk hieronder het voorbeeld van AXI. Drie bedrijven gingen samenwerken en waren op zoek naar een manier om hun nieuwe merk naar buiten te brengen. Met een korte animatievideo hebben zij hun brand direct onder de aandacht kunnen brengen bij een grote doelgroep.
- Expertise uitstralen: met een uitleganimatie straal je expertise uit. Deel je kennis over een product, geef uitleg over jouw dienst of vertel het verhaal achter je bedrijf. Dit zijn zaken die je begrijpelijk visualiseert en communiceert met een uitleganimatie. Een animatie in de huisstijl van jouw merk draagt bovendien enorm goed bij aan de brand identity. Of je geeft je doelgroep iets extra’s, omdat dit volgens je kernwaarden het karakter van jouw organisatie omschrijft.Zo produceren wij iedere maand een informatieve AnyStory Short over een maatschappelijk vraagstuk. Dit past bij onze kernwaarden om de wereld een stukje mooier en begrijpelijker te maken door middel van video. Bekijk hier bijvoorbeeld onze nieuwste AnyStory: Welke invloed heeft jouw bestelgedrag op het milieu?
Waar op letten met een animatie?
Ga je zelf aan de slag met het maken van een animatie voor je merkidentiteit? Of wil je een animatie laten maken om een product of dienst uit te leggen? Let dan op het volgende:
- Wees trouw aan jezelf: lekker cliché, maar zorg er te allen tijde voor dat je dicht bij jezelf blijft. Is jouw bedrijf werkzaam in de advocatuur of financiële wereld? Dan is een felgekleurde animatie niet zo passend. Kies dus altijd voor een animatiestijl die past bij jouw brand identity.
- Wees consistent: zorg ervoor dat je animatie een eenheid vormt met je andere content. Gebruik je veel hippe en vrolijke content en voer je dit door in je gehele visuele branding? Neem dit dan ook mee tijdens de productie van je animatie, het bedenken van het script en tijdens het ontwikkelingen van het storyboard.
- Wees vooral duidelijk: animatie geeft je de mogelijkheid om grote stukken van je verhaal te visualiseren, zodat je meer ruimte hebt om overige informatie te zeggen met woorden. Waak voor een helder verhaal, dat goed te begrijpen is voor je beoogde publiek. Dat doet je merkidentiteit goed.
Heb je hulp of advies nodig bij het ontwikkelen of communiceren van jouw brand identity? Wij staan voor je klaar! Ontdek hoe wij jou kunnen helpen met en door middel van animatie, design en strategie. Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met een van onze experts.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan