Instagram TV: the future of Insta

IGTV, ook wel Instagram TV is het helemaal. Doe je er niet aan mee? Dan loop je eigenlijk een beetje achter. IGTV begint een grote concurrent van YouTube te worden, maar hoe werkt het precies, wat zijn toekomstige Instagram features en hoe maak je hier als marketeer gebruik van? We helpen je op weg!

Instagram Stories vs. IGTV

Voor we je vertellen hoe je je populariteit met een sneltreinvaart kunt laten groeien, leggen we je uit wat IGTV precies is. Bij IGTV hoef je, in tegenstelling tot bij een Instagram story, minder rekening te houden met de duur van de video. Je kunt namelijk 10 minuten aan content uploaden. Dat maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een langere vlog te plaatsen. Wij adviseren altijd om je verhaal zo kort en krachtig mogelijk te houden, de spanningsboog (link naar blog 10 sec video) van de kijker is namelijk vrij beperkt. Daarbij kun je je video opslaan op je profiel waardoor deze zichtbaar blijft voor je volgers.

Verticale video’s

IGTV maakt het makkelijk om zelf een video te maken met je smartphone. Dit komt doordat Instagram gericht is op het plaatsen van verticale video’s in plaats van horizontale video’s. Een bijkomend voordeel is dat je je telefoon niet meer hoeft de roteren bij het kijken. En dit heeft weer een positieve invloed op de gebruiksvriendelijkheid van de video’s. Wil je alles weten over zelf filmen? Download dan hier onze whitepaper!

Tips voor het maken van verticale video’s

Wil jij een pro worden in het maken van verticale video’s? Hieronder hebben wij vier tips hoe jij dit wordt.

Tip 1 | Stuur de ogen van je kijkers

Jij wilt toch zeker opvallen bij je kijkers? De meeste mensen zijn gewent om horizontale video’s te bekijken. Verticale video biedt de mogelijkheid om op te vallen. Gebruik het gehele scherm om beelden van boven naar beneden te presenteren.

Tip 2 | Gebruik animatie

Animatie laat je verticale video uitspringen bij je kijkers. Door terugkomende personages te gebruiken of één huisstijl te gebruiken kan de kijkersloyaliteit worden verhoogd.

Tip 3| Deel je scherm door twee

Een specifiek deel laten opvallen in je video? Deel je video dan door twee! Door de ruimte te verdelen kun je meerdere perspectieven laten zien en het belangrijkste punt eruit laten springen.

Tip 4 | Speel met het design

Maak je verticale video hot met een speels en opvallend ontwerp. Wees creatief en denk out of the box om de kijkers te verrassen met je video.

De juiste doelgroep

IGTV video’s zijn terug te vinden onder drie verschillende categorieën. Hierdoor kan jouw doelgroep jouw video op verschillende manieren terug vinden. Die categorieën zitten als volgt in elkaar:

Categorie 1 | For You

Deze categorie is gebaseerd op je interesses. Deze zorgt ervoor dat je suggesties krijgt op basis van jouw interesses. Mocht je bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de nieuwste make-up en beautytrends, dan is de kans groot dat je suggesties krijgt van kanalen als NikkieTutorials en Beautygloss.

Categorie 2 | Following

Following, zoals de naam al aangeeft, is gebaseerd op de kanalen die je al volgt. De suggesties worden bepaald op basis van de interesses van de mensen die je volgt. Zijn 20 van jouw vrienden fanatieke katten instagram volgers? Dan is de kans groot dat je heel wat kattenfilmpjes tegen zult komen.

Categorie 3 | Populair

Binnen deze categorie vallen alle video’s die viral gaan. Het voordeel hiervan is dat je snel een nieuwe doelgroep bereikt, aangezien iedereen deze te zien krijgt. Ook al komt deze niet overeen met de interesses van de volgers.

Don’t swipe, please

Wanneer een kijker genoeg heeft gezien van een video kan hij deze weg swipen, net als bij een instagram story. Dit hebben we natuurlijk liever niet. Om er voor te zorgen dat dit zo min mogelijk gebeurt heeft Instagram de drop-off-graph geïntroduceerd. Hiermee kun je precies zien wanneer de kijkers afhaken. Dit is zeer nuttige informatie. Het helpt je namelijk te bepalen wat je bij de volgende video anders zou moeten doen. Ook kun je zien hoeveel mensen je video tot het einde hebben bekeken. Een view telt vanaf 3 seconden. Deze statistieken kunnen je veel leren over de manier waarop je je video in de toekomst zo interessant mogelijk kunt maken.

Ben je nog niet heel actief op Instagram dan is het tijd om daar mee aan de slag te gaan. Kun je toch nog wel wat meer hulp gebruiken? Bel dan eens met een van onze marketingspecialisten. Ze helpen je graag verder.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan