How to guide: Instagram marketing

Veel bedrijven hebben een Instagram account. Toch wordt Instagram vooral gezien als iets wat leuk is om erbij te hebben. Het is tijd om dat te veranderen! Instagram marketing is namelijk booming. Met maar liefst 500 miljoen dagelijkse gebruikers biedt  het platform een breed publiek waar jij op kunt targeten via diverse manieren. Met name als je een jongere doelgroep aan probeert te spreken en veel van je marketing uit online efforts bestaat, is het een goede toevoeging aan je marketingmix. Dus hoe zorg jij ervoor dat je meer haalt uit je bedrijfsaccount? Met deze korte how to guide voor Instagram marketing maak jij een vliegende start!

Instagram voor bedrijven

First things first! Maak een bedrijfsaccount aan. Met een bedrijfsaccount heb je namelijk toegang tot handige extra’s die een ‘gewoon’ account niet heeft:

  • Inzicht in algemene pagina statistieken over je doelgroep en volgers;
  • Instagram advertentie statistieken;
  • Instagram shopping;
  • Twee soorten inboxen voor direct messages (DM’s): primair en algemeen;
  • Call to action-knop op je profiel met contactinformatie

Algemene Instagram tips

Met een bedrijfsaccount en wat content ben je er helaas nog niet. Er zijn een aantal algemene Instagram tips die ervoor zorgen dat het platform goed tot zijn recht komt binnen jouw marketingstrategie:

  • Post consistent: dit houdt in dat je elke dag, elke week, of op verschillende dagen in de week post. Hoe vaak je post is afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken met je Instagram account. Het kan hier gaan om het posten van normale foto’s, video’s, stories, IGTV’s, enzovoorts.
  • Maak je bio compleet: zet in de biografie van je Instagram profiel een korte omschrijving neerzetten van je organisatie of bedrijf. Dit stukje tekst is belangrijker dan de meeste mensen denken. Door de juiste zoekwoorden te verwerken in je bio zorg je ervoor dat je Instagram profiel goed zichtbaar is. Een goede biografie zorgt dus voor een hogere SEO. Je bent op deze manier namelijk beter vindbaar wanneer mensen op bepaalde termen zoeken in Instagram.
  • Wees actief: als je zelf niet betrokken en actief bent, zijn je volgers dit vaak ook niet. Zorg ervoor dat je dagelijks comments beantwoord, op DM’s reageert en eventueel zelf comments plaatst als account. Op deze manier blijf je ook beter zichtbaar.
  • Post op het juiste moment: een van de be.0langrijkste dingen die het succes van een post bepalen is het moment waarop je deze post. Als je net bent begonnen met Instagram is het belangrijk dat je kijkt wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Mocht je hier nog niet achter zijn, dan valt er online genoeg info te vinden over de beste tijd om te posten op Instagram.

Instagram voor bedrijven

Instagram content optimaliseren

Tijd om content te plaatsen! Er zijn een aantal algemene tips voor het plaatsen van content. We lopen ze daarom per contentvorm met je door:

Instagram Post

Dit wordt ook wel een ‘feed post’ genoemd. Dit kan een Instagram video of foto zijn. Bij feed posts zijn een aantal dingen belangrijk:

  • Schrijf een pakkende caption: mensen bekijken vaak niet alleen je foto, maar lezen ook de bijbehorende tekst. Het is daarom belangrijk dat deze lekker wegleest. Voor organische posts op je account adviseren we tussen de 138 en 150 tekens te gebruiken. Post je een Instagram advertentie, dan adviseren we iets minder tekens, namelijk 125.
  • Gebruik (hash)tags: om op Instagram je SEO te verhogen is het belangrijk dat je hashtags Door het gebruik van hashtags is je post beter vindbaar voor anderen en heb je een groter bereik. Niet alleen hashtags zijn belangrijk, ook locatietags zijn van grote waarde. Door deze toe te voegen zorg je er wederom voor dat je post beter zichtbaar is.
  • Voeg een alt-tekst toe: wist je dat je aan je Instagram foto’s ook een alt-tekst kunt toevoegen? Deze tekst wordt eigenlijk gebruikt om mensen met een visuele beperking uit te leggen waar de foto of video over gaat. Toch heeft deze tekst meerdere functies, je verhoogt er namelijk Instagram SEO mee. In dit tekstvak gebruik je specifieke zoekwoorden om uit te leggen waar je foto over gaat. Hierdoor is je foto beter vindbaar wanneer mensen op bepaalden termen zoeken. Om een alt-tekst toe te voegen doorloop je eerst het normale proces om te posten. Op de laatste pagina (vlak voordat je gaat posten) heb je helemaal onderaan ‘geavanceerde instellingen’ staan. Als je hier op klikt zie je onder het kopje ‘toegankelijkheid’ de optie staan om een alternatieve tekst te schrijven.

Tip: repost foto’s van consumenten of klanten. Dit soort content wordt User Generated Content (UGC) genoemd en is vaak origineel en authentiek en wekt het gevoel van vertrouwen op bij je publiek.bepaalden termen zoeken. Om een alt-tekst toe te voegen doorloop je eerst het normale proces om te posten. Op de laatste pagina (vlak voordat je gaat posten) heb je helemaal onderaan ‘geavanceerde instellingen’ staan. Als je hier op klikt zie je onder het kopje ‘toegankelijkheid’ de optie staan om een alternatieve tekst te schrijven.

Instagram Story

Instagram Stories zijn foto’s of video’s die slechts 24 uur zichtbaar zijn voor je volgers. Als je stories wilt gebruiken als onderdeel van je Instagram marketing dan zijn een aantal dingen belangrijk:

  • Maak highlights aan: Instagram stories zijn over het algemeen 24 uur lang te bekijken. Maar wanneer je ze opslaat als highlight in je profiel zijn ze langer te bekijken. Zo zijn je stories altijd terug te kijken.
  • Aftellen: volgers vinden het vaak leuk om betrokken te worden bij een product launch of in de aanloop naar een evenement. Dit doe je door middel van een aftel-sticker. Deze sticker geeft aan hoeveel dagen, uren en minuten het nog duurt tot de ingestelde datum. Het is zo mogelijk voor je volgers om een herinnering in te stellen wanneer de teller afloopt. Hiermee creëer je meer engagement.
  • Laat je volgers bepalen: wat ook zorgt voor meer engagement is het toevoegen van polls of quizvragen aan je story. Hiermee laat je je volgers bijvoorbeeld kiezen wat er die dag voor post online moet komen. Doormiddel van quiz vragen geef je je volgers wat meer informatie over je bedrijf.

Instagram Reels

Dit is een feature die Instagram nog niet zo lang geleden heeft toegevoegd aan het platform. Reels zijn korte video’s van 15 seconden die in een loop afspelen. Instagram heeft zelfs de navigatiebalk aangepast (onderin op je telefoonscherm). In deze aanpassing scroll je door alle populaire reels wanneer je op het middelste icoontje klikt.

  • Doelgroep uitbereiden: doordat Instagram reels zo gemakkelijk te bekijken zijn, is het dé manier om je doelgroep uit te bereiden. Dit komt doordat het reels algoritme zo sterk is. Jouw video wordt getoond aan mensen waarvan het algoritme verwacht dat ze jouw reel ook leuk gaan vinden.
  • Ideeën voor reels: reels zijn slechts korte video’s, hierdoor kijken ze gemakkelijk weg. Een showcase van een product, een korte behind the scenes, tips, of exclusieve aanbiedingen zijn leuk om in reels weer te geven.

IGTV

Heb je een langere video die je deelt met je Instagram publiek? Dan is IGTV the way to go! Met IGTV plaats je langere video’s (tot wel 60 minuten) op Instagram. Deze zijn niet enkel zichtbaar in je tijdlijn, ze verschijnen ook in een apart tabje op je profiel. Deze video’s zijn vaak het prettigst om te bekijken wanneer ze verticaal gefilmd zijn. Op deze manier deel je bijvoorbeeld een mooie commercial met je Instagram publiek.

Tip: maak bijvoorbeeld een IGTV instructie post waarin je aan je volgers laat zien hoe zij een bepaald product moeten gebruiken of een doel bereiken.

Instagram Live

Instagram live is de enige vorm van ‘live’ content op het platform. Wanneer iemand live gaat komt deze vooraan te staan tussen alle Instagram stories. Op deze manier val je dus goed op.

Een aantal ideeën om te doen tijdens een Instagram Live zijn:

  • Q&A: met een live Q&A spoor je mensen aan om vragen te sturen in de live chat, die je vervolgens beantwoord. Zo’n Q&A is handig in de aanloop naar een evenement of rondom een product launch. Mensen kunnen dan bij deze live terecht voor al hun vragen.
  • Leer je volgers iets: een live video is ideaal om je volgers een exclusieve tutorial of workshop te geven. Deze vorm van live video’s zijn vaak heel vermakelijk, hierdoor blijven mensen langer kijken.
  • Ga samen met iemand live: samen met iemand live gaan zorgt vaak ook voor veel bereik. Dit kan bijvoorbeeld samen met een expert zijn, of iemand die een belangrijke rol speelt binnen jouw branche. Samen met deze persoon voer je vervolgens een gesprek of beantwoord je vragen.

Instagram shopping

In 2019 heeft Instagram ‘Instagram Shopping’ de wereld in geroepen. Dit zorgde ervoor dat het platform een commerciëlere focus heeft gekregen. Met Instagram shopping voeg je als bedrijf producten toe aan je Instagram pagina. Deze producten kun je vervolgens ook taggen in je foto’s. Wanneer klanten hierop klikken zien zij direct de prijs van het product en de desbetreffende webpagina. Dit is de perfecte manier om je website en je Instagram account aan elkaar te koppelen.

In de VS is Instagram shopping al zodanig uitgebreid dat je de app niet hoeft te verlaten om producten aan te kopen. Instagram vindt shopping zo belangrijk dat het zelfs haar eigen tab heeft gekregen in de navigatiebalk; rechts naast Instagram Reels. Voordat je als bedrijf aan de slag gaat met Instagram shopping, moet je eerst een aantal stappen doorlopen:

  • Voldoen aan het algemene beleid van Instagram;
  • Aantonen dat dat je je bedrijf en websitedomein vertegenwoordigd;
  • De producten die je op Instagram toont moeten beschikbaar zijn op je website;
  • Een duidelijk retourbeleid en prijsopgave verstrekken in Instagram Shopping
Tags: