Infographic animatie versus karakteranimatie

Visuele content is niet meer weg te denken. Zowel op sociale media, als in online advertenties staat beeld vaak centraal. Visuele content is belangrijker dan ooit, bedrijven profiteren dan ook volop van de voordelen van onder andere video marketing. Niet zo gek, uit onderzoek blijkt namelijk dat we na drie dagen slechts 10% van de informatie die hebben gehoord onthouden. Echter, wanneer je beeld toevoegt aan dezelfde informatie, dan onthouden we na drie dagen zo’n 65% van de informatie. Toch nét wat effectiever dus.

In deze blog focussen we op twee van onze producten die er voor zorgen dat jouw informatie tot die 65% behoort: de infographic animatie en de karakteranimatie. Twee pareltjes die hoog in het vaandel staan als het gaat om visuele content.

Wat is een infographic animatie?

Een infographic heb je ongetwijfeld weleens voorbij zien komen. Soms wordt het ook een praatplaat genoemd. Het verschil tussen een praatplaat en een infographic, is dat je bij een praatplaat tekstuele uitleg nodig hebt. Iemand die erbij praat dus. Een infographic spreekt voor zich. Daar zit de kracht ook in.

Organisaties zetten infographics in op hun website om complexe zaken behapbaar te maken. Cijfers, illustraties en tekst komen samen in een indrukwekkende illustratie. Dit in de vorm van een afbeelding noemen we een statische infographic.

Voor Q-Park maakten wij bijvoorbeeld deze infographic over hoe zij er aan werken om het beste parkeerbedrijf te blijven.

Q-Park_TRF_Infographic_V4.0_MAIL

Als we het hebben over een infographic animatie spreken we van een video. Het representeert, net als een statische infographic, data en kennis alleen dan in de vorm van een animatievideo. Beide kunnen dus dezelfde elementen bevatten. Door beweging en sounddesign heeft een infographic animatie nóg meer effect dan een statische infographic en wordt het veelal ingezet als (zakelijke) uitlegfilm.

Krijg een indruk van de infographic animaties die wij maken in de onderstaande video over de databse van VGM:

Wat is een karakteranimatie?

Aan de andere kant hebben we de karakteranimatie. Hierbij worden objecten tot leven gewekt middels animatie. De gouden regel: alles is mogelijk. Karakteranimatie heeft zich de laatste jaren flink ontwikkeld door 3D-modelleringssoftware en software als After Effects. Toch worden ook veel principes voor karakteranimatie uit de jaren 30 en 40 nog steeds toegepast. Denk hierbij aan het uittekenen van een loopcyclus; een reeks tekeningen die de beweging van het karakter exact weergeven.

Iconische personages, inspirerende verhalen en menselijke benaderingen zijn typerend voor karakteranimatie. Storytelling is dan ook key. Vaak zie je bij corporate karakteranimaties dat personages een bepaald probleem ervaren, daarvoor biedt de organisatie dan een oplossing. De ervaring van de personages wordt vastgelegd in een coole animatievideo. Gegarandeerd herkenbaar en vermakelijk voor kijkers.

Voor onze Standaard Stijlen creërden onze designers en animators vijf verschillende stijlen voor de karakters en objecten. Zo straalt de Modern-stijl in de karakteranimatie van Sazas:

Waar gebruik je ze voor?

Wanneer is het effectief om een infographic in te zetten en wanneer kun je beter een karakteranimatie gebruiken? Dit is volledig afhankelijk van wat je precies wilt bereiken met je video. In principe zijn er geen regels voor wat wel en niet mag. Toch worden beide producten veel ingezet voor specifieke doeleinden. Ze hebben immers hun eigen voordelen. Let’s find out!

Infographic animatie

Een infographic animatie is super geschikt om complexe en procesmatige informatie uit te leggen. Hierdoor wordt het vaak ingezet voor educatieve of zakelijke doeleinden. Door het informatieve karakter, dat kenmerkend is voor een infographic, is het ook perfect voor datavisualisatie. Je visualiseert informatie op creatieve en verhalende wijze, waardoor deze boeiender, makkelijker te verwerken en beter te onthouden is voor je doelgroep. En de feiten liegen er niet om:

  • Uit onderzoek blijkt dat het slechts 150 miliseconden duurt voordat mensen een symbool hebben verwerkt en nog eens 100 miliseconden voordat ze er een betekenis aan hebben gegeven. Laat een infographic animatie daar nou vol mee staan!
  • Social media ondersteunen verschillende content-indelingen, zoals GIF’s, interactieve afbeeldingen en video, die je allemaal kunt opnemen in een infographic. Multifunctioneel dus! En in de vorm van een animatie wordt je infographic nog opvallender en dynamischer.
  • Volgens onderzoek van Quicksprout worden infographics drie keer meer gedeeld dan elke andere vorm van content op social media.

De informatie die wordt gecommuniceerd middels infographics varieert enorm. Daarom een greep uit enkele onderwerpen die perfect kunnen worden omvat met een infographic animatie of een statische infographic:

  • Jaarverslagen;
  • Werkwijzen;
  • Verloop van dienstverlening;
  • Customer journey;
  • Prestaties van bijvoorbeeld online ads, video’s, maar ook je teams of je bedrijf zelf;
  • Ontwikkelingen/veranderingen in en rondom je bedrijf;
  • Handleiding voor het gebruik van een bepaald product, zoals software of een applicatie;
  • Een tijdlijn van je bedrijfsgroei;
  • Verkoop- en aankoopprocessen.

Heb je al eerder gebruik gemaakt van een statische infographic? Haal het maximale eruit door deze tot een infographic animatie te laten maken. De opzet staat, de basis voor je verhaal is geschreven en de rest is creatief invulwerk voor de animatie-expert! Daarbij stimuleert het herkenning bij je doelgroep.

Karakteranimatie

Video’s met ijzersterke storytelling zijn dé video’s waarmee jij je doelgroep inspireert, triggert en emotioneert. Je bouwt hiermee een band op, vergroot betrokkenheid en verovert een permanent plekje in het geheugen van je doelgroep. Door gezichtsuitdrukkingen van je animatie karakters en bepaalde bewegingen krijgt je video een menselijke touch. Dit alles stimuleert vervolgens begrip vanuit je doelgroep. Bij karakteranimatie gaat het niet zozeer om de onderwerpen die je erin opneemt, maar het gaat meer om het doel erachter:

  • Het vertellen van je merkverhaal;
  • Het tonen van je merkpersoonlijkheid;
  • Het triggeren van emoties bij je doelgroep;
  • Zorgen dat jouw doelgroep zich kan relateren aan jou;
  • Het uitleggen van je merk/producten/diensten;
  • Het promoten van je merk/producten/diensten.

Met behulp van karakteranimatie doe je dit op een luchtige, (eventueel) humoristische en aantrekkelijke manier. Aangezien de mogelijkheden met animatiekarakters enorm zijn, kent visuele storytelling geen grenzen.

 

Til je marketing naar een hoger niveau

Beide animatiestijlen zijn relevant om informatie in een uniek, visueel jasje te steken. Als effectief communicatiemiddel in de marketingmix voorzien beide stijlen de doelgroep van de juiste informatie. Daarom gaan we concreet in op de diverse voordelen voor je marketing die komen met zowel de infographic animatie als de karakteranimatie.

  • Recycle proof: succesverhalen slechts één keer gebruiken? Hell no! Je infographic animatie of karakteranimatie kun je prima hergebruiken voor verschillende momenten en kanalen. Uiteraard is dit geheel afhankelijk van het onderwerp en de inhoud, maar een infographic animatie die het gebruik van een product uitlegt of een karakteranimatie die de geschiedenis van je bedrijf vertelt, kunnen daarentegen prima gerecycled worden!
  • Social media proof: een infographic animatie is véél geschikter voor social media dan een statische infographic. Infographics zijn vaak grote illustraties die uitstekend zijn voor je website, maar komen in een social media bericht niet altijd tot hun recht. Een infographic animatie daarentegen wel. Video wordt immers door bijna ieder social platform ondersteunt en kun je prima als post inzetten. Ook karakteranimaties zijn hier enorm geschikt voor! Bovendien geven features als YouTube premières, Instagram Stories, live video en video ads je talloze mogelijkheden om video content te delen.

Tip: bedenk wel in hoeverre je animatievideo’s geschikt zijn voor een specifiek kanaal. LinkedIn is eerder een thuisbasis voor een zakelijke infographic dan bijvoorbeeld Instagram.

  • Consumer friendly: infographic animaties en karakteranimaties zijn enorme aandachttrekkers én een geweldig hulpmiddel om het begrip bij je doelgroep te vergroten. Door de beweging en het dynamische effect maak je het voor je publiek makkelijker en leuker om je content te consumeren
  • Engagement proof: je neemt jezelf serieus en bent een expert in jouw branche, maar je organisatie dankt haar succes en expertise aan het werk van je medewerkers. Erken dit en optimaliseer tegelijkertijd je band met en de betrokkenheid van je publiek. Met animatie laat je zien dat je waarde hecht aan creatieve, relevante en ook vermakelijke content. Bovendien krijgt je doelgroep een duidelijke impressie van je verhaal middels een gedenkwaardige infographic animatie of karakteranimatie. Zo stimuleer je reacties, likes en conversaties. Oftewel, betrokkenheid!
Tags: