Veel bedrijven zitten met de handen in het haar: hoe vind je goed personeel? In een krappe arbeidsmarkt, waar er meer openstaande vacatures zijn dan beschikbare kandidaten, is het werven van personeel een grote uitdaging. Sollicitanten hebben tegenwoordig veel keus en zien dagelijks een hoop vacatures. Veel daarvan lijkt op elkaar en verdwijnt in de massa. Je zult dus je beste beentje voor moeten zetten om op een creatieve en unieke manier nieuw personeel te werven. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog!
Creatief personeel werven met video en social media
1. Vacaturevideo op LinkedIn
LinkedIn is natuurlijk een goede start voor je wervingscampagne op social media. Veel bedrijven plaatsen hier vacatures, dus opvallen is belangrijk. In plaats van een saaie vacatureomschrijving kun je bijvoorbeeld kiezen voor een vacaturevideo met opvallende kleuren om de aandacht te trekken van werkzoekenden. Laten we eerlijk zijn, je kijkt zelf waarschijnlijk ook liever naar een video dan naar een standaard functieomschrijving die bij elke vacature bijna hetzelfde is. Een vacaturevideo geheel in de huisstijl van je bedrijf is een stuk origineler. Moto Mobility Group gebruikt bijvoorbeeld deze video in hun zoektocht naar een nieuwe CEO.
2. Anekdotes van medewerkers
Persoonlijke verhalen zijn op LinkedIn ook erg effectief. Vraag je huidige medewerkers eens waarom ze graag bij je bedrijf werken en wat hun grootste prestatie is. Of maak het nog persoonlijker door naar hun favoriete herinnering, een grappig verhaal of andere anekdote te vragen die laat zien hoe leuk het werk is. Voeg vervolgens een leuke foto van de werknemer toe en plaats de post op LinkedIn of andere social media platforms. Dit is de meest persoonlijke en geloofwaardige manier om personeel te werven voor je bedrijf! Deze medewerkers beantwoordt een aantal vragen over haar werk in deze Instagram video 👇
View this post on Instagram
3. Werven via social media
Misschien denk je bij werven via social media niet meteen aan TikTok of Instagram. Maar juist op deze platforms zijn veel jonge potentiële kandidaten massaal aanwezig. Het is dan ook belangrijk om het platform waar je je vacature deelt af te stemmen op je doelgroep. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar stagiairs of starters voor je bedrijf? Dan is TikTok dé plek om jong talent te werven. Door te kiezen voor platforms die je niet meteen verwacht, val je op bij werkzoekenden en bereik je meer jonge kandidaten.
4. Vlog een meewerkdag
Video’s die de kijker meenemen in een werkdag of andere entertainment-gerichte content zijn super populair op social media platforms als Instagram, TikTok en YouTube. Laat een werknemer bijvoorbeeld een social media take-over doen en filmen hoe een typische werkdag eruitziet. Zo laat je op een creatieve manier zien wat het werk zo leuk maakt. Daarnaast helpt het promoten van openstaande functies via vlogs ook om deze vacatures beter zichtbaar te maken binnen en buiten het bedrijf. Deze vlog neemt je mee in een dagje als werknemer in dit bedrijf.
View this post on Instagram
5. Geef een videotour door je bedrijf
Bij het werven van personeel wil je je bedrijf natuurlijk zo goed mogelijk presenteren, zodat sollicitanten weten wat ze kunnen verwachten als ze bij je komen werken. Een unieke manier om dit te doen, is door een videotour te maken en deze bij je vacature te voegen. Film een rondje door het kantoor of andere werklocatie en voeg informatiepunten toe (waar je op kan klikken) om meer te leren over de werkplek, collega’s of werkzaamheden. Met een videotour kun je veel informatie overbrengen en tegelijkertijd de bedrijfssfeer laten zien. Een beter kijkje in het bedrijf kan je niet geven! Deze TikTok geeft een uniek kijkje in het kantoor voor Sephora 👉
@_mondaygirl ✨ SEPHORA HQ OFFICE TOUR ✨ Join us for an exclusive peek behind the scenes at @sephoracanadalife’s Field Support Centre in Toronto! 👀 Make sure to watch till the end – we may or may not have spilled a little secret about exciting career opportunities at Sephora! 🤫 P.S. Can we move in?! 💻 Apply now to open career roles and opportunities with @sephoracanada in the link of our profile #sponsored #WeAreSephora #sephoracanada #careergoals ♬ Instrumental – Vibe – pedrin cria
6. Maak een employer branding video
De meeste vacatures richten zich op functievereisten, de werkzaamheden die de kandidaat gaat verrichten en niet op de voordelen die de baan de sollicitant biedt. Leg de focus juist op waar je bedrijf voor staat, hoe leuk het is om er te werken, wat het bedrijf uniek maakt en wat je potentiële kandidaten kan bieden als werkgever. Een leuke manier om jouw employer brand te promoten is via een employer branding video en deze bijvoorbeeld te plaatsen op je website of social media kanalen. In zo’n video vertel je niet alleen waar je voor staat of wat je bedrijfscultuur is, je laat het zien. Bekijk bijvoorbeeld deze toffe video van GoodLife Foods inclusief een kijkje behind the scenes 👀
Lars Weijers
Accountmanager
Wervingsvideo laten maken?
Neem contact op met Lars voor een vrijblijvend adviesgesprek op +31 (0)76 886 7790 of klik op de knop hieronder om direct een afspraak in te plannen.
Plan afspraakUnieke wervingsacties
7. Activiteiten op een festival of evenement
Werf je liever op fysieke locaties? Ga dan eens op een evenement staan waar je een leuke challenge organiseert of een product uitdeelt. Dit is niet alleen een leuke actie voor festivalgangers, mensen associëren je bedrijf ook meteen met unieke activiteiten, wat het aantrekkelijker maakt om er te komen werken. Door op een festival of evenement te werven, tref je meteen een grote groep potentiële collega’s. Kies een evenement dat goed bij je bedrijf past; daar is de kans het grootst dat mensen oprecht geïnteresseerd zijn en je geschikte kandidaten vindt. Het Ministerie van Defensie zet bijvoorbeeld games in op game-evenementen om de vaardigheden van bezoekers te testen.
8. Plaats een stand op scholen en carrièrebeurzen
Op zoek naar jong talent? Neem dan eens een kijkje op universiteiten, hbo- en mbo-scholen. Deelnemen aan bijvoorbeeld carrièrebeurzen en netwerkevenementen op deze locaties kan zeer effectief zijn voor werving en selectie. Op deze evenementen kun je stageplaatsen of traineeships aanbieden met doorgroeimogelijkheden tot fulltime startersfuncties. Om je op een unieke manier te presenteren, kun je leuke speeddates, workshops of andere kennismakingsactiviteiten organiseren. Daarnaast trek je nog meer aandacht door je stand aan te kleden met opvallende flyers, posters en banners in je huisstijl. Deze stand van Ventus is bijvoorbeeld geheel in de huisstijl van het bedrijf.
9. Reik een beloning uit
Als het goed is, kennen je eigen medewerkers het bedrijf, de collega’s en de werksfeer door en door. Door een leuke beloning uit te reiken zoals een cadeaukaart, bonus of een persoonlijk cadeau motiveer je werknemers om kandidaten aan te dragen. Door personeel vrienden, kennissen of andere geschikte werkzoekenden aan te laten dragen, vind je waarschijnlijk snel een goede match voor je bedrijf. Bovendien betrek je je eigen medewerkers op een unieke manier in de zoektocht naar hun nieuwe collega.
Tips voor een creatieve kennismaking
10. Stimuleer een creatieve sollicitatie
Ook de sollicitatieprocedure kun je op een originele manier aanpakken. Vraag sollicitanten eens om een creatieve sollicitatie in te sturen in plaats van de standaard motivatiebrief. Geef kandidaten bijvoorbeeld de opdracht om een korte video, infographic of een andere creatieve opdracht in te sturen die hun vaardigheden laat zien. Dit is leuker voor sollicitanten dan weer hun cv opsturen of een motivatiebrief schrijven, en het laat zien dat de sollicitant er moeite voor doet om bij het bedrijf te komen werken. Zeker als je op zoek bent naar creatief personeel, is dit een goede test. Bij Cooler Media stimuleren we sollicitanten ook om een creatieve sollicitatie in te sturen 👇
11. Plan een meeloopdag
Bepalen wie de juiste kandidaat is blijft lastig, zelfs na de eerste sollicitatieronde. Een dag waar potentiële nieuwe werknemers kunnen meedraaien als werknemer in het bedrijf is dan een goede optie. Op deze manier krijgt de sollicitant een goed kijkje in de sfeer van het bedrijf en krijg jij als recruiter een beeld van hoe de kandidaat te werk gaat, met collega’s omgaat en of diegene een goede match is. Op basis daarvan kun je de ideale kandidaat blij maken met een nieuwe baan.
12. Kies voor open hiring
Durf je als bedrijf echt een duik in het diepe te wagen? Dan is open hiring zeker een optie. Deze manier van werven houdt in dat je de eerste kandidaat aanneemt: wie het eerst komt wie het eerst maalt. Geen sollicitatiegesprekken of -brieven dus, wat zorgt voor een eenvoudiger wervingsproces. Daarnaast is het erg aantrekkelijk voor enthousiaste werkzoekenden die op zoek zijn naar een uitdaging. Door training en een goede inwerkingsperiode, vind je op deze unieke manier misschien wel de perfecte kandidaat. Meer out-of-the-box dan dit kan haast niet.
Tot slot
Kortom, er zijn genoeg manieren om te voorkomen dat jouw vacature de 13e in een dozijn wordt. Een simpele vacaturetekst is tegenwoordig niet meer genoeg en het is dus tijd om nieuwe dingen te proberen. Met deze ideeën kun je in ieder geval aan de slag met het opzetten van je eigen creatieve wervingscampagne. Hulp nodig met het uitwerken van je wervingscampagne? Leg je vraagstuk voor aan onze experts!
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan