Antropomorfisme | Inspiration

Antropomorfisme, iedereen heeft moeite om het uit te spreken. Nu zul je denken wat heeft Antropomorfisme met animatie te maken. Meer dan je denkt! Antropomorfisme wordt gebruikt in animaties wanneer niet-menselijke objecten (denk aan een appel of een pak hagelslag) menselijke eigenschappen overnemen. Dit klinkt misschien nog best vaag, maar bekijk hieronder de voorbeelden die wij hebben uitgekozen en het wordt meteen een stuk duidelijker!

Bij Cooler Media geven we ook hedendaagse objecten menselijke eigenschappen mee. Ons favoriete voorbeeld blijft toch wel Livy: een wandelend matras!

Preventiecampagne Woninginbraak

De reclame van het alarmpje Harm is een goed voorbeeld van een gekarakteriseerd object. Het goede aan deze animatie is dat ondanks dat het een object is zijn emotie duidelijk wordt gemaakt door zijn theatrale bewegingen.

Toy Story

Een goed voorbeeld van antropomorfisme is natuurlijk Toy Story, hier zie je duidelijk niet menselijke objecten (in dit geval speelgoed) die wel menselijke trekjes hebben. Bij Toy Story bewegen en praten ze als normale mensen.

The Fruit Box Australia

The fruit box animatie, gemaakt door de animator Chris Northey, is een mooi voorbeeld hoe je alledaagse objecten zoals fruit tot leven kan wekken met animatie. Door de stukken fruit armen en benen te geven krijgen ze meteen een persoonlijkheid en komen ze tot leven. Terwijl je eigenlijk gewoon naar een bewegende appel zit te kijken.

Botanicula Antropomorfisme

De trailer van point&click adventure ‘Botanicula’, gemaakt door het Tjechische Amanita Design. In het spel spelen vijf plantaardige karakters de hoofdrol (een noot, een veer, een tak, een paddenstoel en een papaverbol). Ondanks het gebrek aan herkenbare menselijke vormen kun je jezelf goed inleven in de karakters. Dit komt mede door hun oogjes en hun grappige bewegingen en geluidjes.

The Life of Clippy

Wie heeft er niet digitaal leren schrijven met hulp van de onvermoeibare paperclip ‘Clippy’? Een van de eerste pogingen van ontwikkelaars om software een ‘menselijk gezicht’ te geven en te zorgen voor een hogere mate van interactie. Deze video geeft een kijkje achter de schermen bij deze en andere ‘digitale vrienden’.

Wil je weten hoe we in jouw animatie ook antropomorfisme kunnen toepassen? Neem even contact met ons op!

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan