Meer YouTube views door video optimalisatie (VSEO)

Steeds meer zoekopdrachten op Google en andere zoekmachines zijn gefocust op video. ‘Hoe maak ik dit recept klaar?’,  ‘ Wat zijn de nieuwste modetrends?’ of ‘Hoe werkt dit elektronische apparaat?’ Vragen als deze worden steeds vaker beantwoord met een duidelijke uitlegvideo. Om te zorgen dat kijkers jouw video vinden, is video optimalisatie voor YouTube en Google steeds belangrijker. Wij leggen je precies uit wat video optimalisatie (VSEO) is en hoe jij jouw video’s zoekmachine-proof maakt!

Wat is VSEO?

Video optimalisatie, ofwel VSEO, is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. VSEO staat voor Video Search Engine Optimization en heeft betrekking op het optimaliseren van video content om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen. YouTube is momenteel de grootste zoekmachine voor video én daarnaast onderdeel van Google, de allergrootste zoekmachine op het web. De SEO technieken zijn voor beide platformen gebaseerd op hetzelfde principe: de gebruikerservaring. Kijk naar deze zeven onderdelen om jouw video te optimaliseren voor YouTube:

  • Kwaliteit van de video
  • Video bestandsnaam
  • YouTube titel
  • Omschrijving van de video
  • YouTube Tags
  • Video thumbnail
  • Likes & engagement

1. Kwaliteit van de video

Meer views en goede posities in YouTube beginnen uiteraard bij een kwalitatief goede video. Als het beeld of geluid slecht is, dan kan dit op langere termijn problemen opleveren. YouTube is namelijk een ster in het doorgronden wat gebruikers van een video vinden. Met video optimalisatie kun je tijdelijk terrein winnen voor een video van minder goede kwaliteit, maar uiteindelijk heeft YouTube het door als de kwaliteit van je video niet super is. Beoordeel dus vooraf of een video kwalitatief goed is en begin dan pas met video optimalisatie.

2. Video bestandsnaam

De tweede stap is het optimaliseren van de video bestandsnaam. Het is een van de meest onderschatte en vergeten technieken, maar werkt echt! De bestandsnaam, ook wel file name genoemd,  is de basis van je video SEO. Voor YouTube is er geen eenvoudigere manier om te beoordelen waar een video over gaat dan door te kijken naar de bestandsnaam. Zorg er dus voor dat je de bestandsnaam optimaliseert. Beschrijf met steekwoorden het onderwerp van de video en verwerk het gekozen zoekwoord er in.

3. YouTube titel

Creëer een briljante titel voor de video. Het mag er niet zomaar eentje zijn. De titel moet de aandacht trekken, herkenbaar zijn en een belofte inlossen. De potentiële kijker moet weten wat het oplevert als diegene de video bekijkt. Ofwel het resultaat. Denk ook na over de belangrijkste zoekterm en zet dit zo ver mogelijk vooraan in de titel. Hoe verder de zoekterm naar voren staat des te groter de kans dat deze hoog in YouTube scoort. Houd er wel rekening mee dat de titel leesbaar en aantrekkelijk blijft. Dit is vele malen belangrijker dan zoekterm optimalisatie. Besteed veel aandacht aan de titel. Jouw titel moet tenslotte de kijker verleiden om de video te bekijken.

4. Omschrijving van de video

YouTube is momenteel (nog) niet in staat om de inhoud van online video’s te begrijpen. Hetzelfde geldt overigens voor Google. Maar je kunt YouTube daar wel bij helpen. Door het toevoegen van een omschrijving bij de video. De tekst zorgt ervoor dat YouTube de inhoud van de video begrijpt. Het woord “omschrijving” zegt het eigenlijk al. Beschrijf de inhoud van de video of geef een inleiding. Verwerk wederom de gekozen zoekterm en eventuele synoniemen in de omschrijving.

5. YouTube tags

YouTube stelt je in staat om tags toe te voegen. Tags zijn zoektermen die je kunt toekennen aan een video. De impact van tags op de positie van jouw video in YouTube is minimaal maar het is wel een extra optimalisatie mogelijkheid. Gebruik de gekozen zoekterm als tag en voeg ook synoniemen, enkelvoud en meervoud toe. Hierdoor vergroot je de kans dat je gevonden wordt op die zoektermen.

6. Video thumbnail

Een miniatuur in YouTube moet aantrekkelijk zijn en opvallen! De bezoeker moet verleid worden om de video aan te klikken. Een miniatuur wordt ook wel video thumbnail genoemd en is de afbeelding die de gebruiker te zien krijgt in het overzicht van YouTube. YouTube genereert automatisch thumbnails op basis van de inhoud van je video. Maar je kunt er ook zelf een uploaden.

7. Likes & engagement

Om hoger in YouTube te komen moet je zorgen dat je meer abonnees en duimpjes (likes) krijgt op je video’s. Het beste scenario voor jou is als dit gedaan wordt tijdens het kijken van video’s. YouTube ziet dat namelijk als een positieve stem op je video. Of negatief uiteraard als men op de duim naar beneden klikt. Hoe meer positieve stemmen op abonnees tijdens het kijken des te hoger scoor je in YouTube. Je kunt dit stimuleren door het toevoegen van aantekeningen (ofwel annotaties). Annotaties worden weergegeven tijdens het afspelen van de video en je vraagt daarbij om een actie van de kijker.

Bijvoorbeeld: “Abonneer je op ons YouTube kanaal” of “Video interessant? Klik op de like knop”. Een tekstbalkje met de boodschap verschijnt rechtsboven in beeld en verdwijnt weer naar 10 seconden. Door annotaties te gebruiken vergroot je de kans dat ze het niet vergeten. Wij proberen onze AnyStory kijkers te stimuleren om nog meer van onze AnyStories te kijken met behulp van deze annotatie.

meer youtube views

annotatie YouTube VSEO

Extra SEO tip: voeg de video toe aan je website!

Je krijgt meer views op jouw YouTube video’s als je ze op je website plaatst. Dit wordt ook wel embedden of insluiten genoemd. In YouTube kun je zeer eenvoudig de code van jouw video genereren. Vervolgens plaats je deze op je website. Op deze manier kunnen ook je bezoekers de video bekijken. Het insluiten van video’s op je website heeft ook nog een ander groot voordeel. Websites met video’s hebben een 53x grotere kans dat ze op de 1e pagina van Google komen dan sites zonder video’s. Door het toevoegen van video’s op je website verhoog je ook nog eens de kans dat je hoger in Google komt. Win-win!

Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je video’s voor YouTube? Onze video experts helpen je graag! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies of een gratis videoscan van jouw YouTube kanaal.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan