Zo behaal je meer views door optimalisatie (VSEO)

Dus je wilt meer views op jouw Youtube video’s? Wie niet! Stel je nu eens voor dat jouw video op de 1e plaats voor een bepaalde zoekterm komt. Kortom, hoe zorg je ervoor dat jouw video’s beter gevonden worden in Youtube? Met video marketing is het mogelijk. In dit artikel gaan we je exact uitleggen hoe je je online video’s kunt optimaliseren zodat deze hoog in Youtube komen, maar ook in Google.

Video optimalisatie ofwel VSEO is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. De principes van video SEO werken in de basis hetzelfde. Meer views en goede posities in Youtube beginnen uiteraard bij een kwalitatief goede video. Als beeld of geluid slecht zijn, dan kan dit op langere termijn problemen opleveren. Youtube is namelijk een ster in het doorgronden wat gebruikers van de video vinden. Door video optimalisatie kun je dus terrein winnen (tijdelijk) maar uiteindelijk heeft Youtube het door als de kwaliteit van je video niet super is. Beoordeel dus vooraf of de kwalitatief goed is en begin dan pas met de video optimalisatie.

Dit is wat lastiger als je video al online staat. Maar het is een van de meest onderschatte en vergeten technieken. Het optimaliseren van de video bestandsnaam. De bestandsnaam (ook wel file name genoemd) is de basis van je video. Zoals jij de video opslaat op je computer. Voor Youtube is er geen solidere manier om te beoordelen waar een video over gaat. Zorg er dus voor dat je de bestandnaam optimaliseert. Beschrijf met steekwoorden het onderwerp van de video. Verwerk ook de gekozen zoekterm erin.

Creëer een briljante titel voor de video. Het mag er niet zomaar eentje zijn. De titel moet de aandacht trekken, herkenbaar zijn en een belofte inlossen. De potentiële kijker moet weten wat het hem oplevert als hij de video bekijkt. Ofwel het resultaat. Denk ook na over de belangrijkste zoekterm en zet dit zo ver mogelijk vooraan in de titel. Hoe verder de zoekterm naar voren staat des te groter de kans dat deze hoog in Youtube scoort. Houd er wel rekening mee dat de titel leesbaar en aantrekkelijk blijft. Dit is vele malen belangrijker dan zoekterm optimalisatie. Besteed veel aandacht aan de titel. Jouw titel moet tenslotte de kijker verleiden om de video te bekijken.

Youtube is momenteel (nog) niet in staat om de inhoud van online video’s te begrijpen. Hetzelfde geldt overigens voor Google. Maar je kunt Youtube daar wel bij helpen. Door het toevoegen van een omschrijving bij de video. De tekst zorgt er voor, dat Youtube de inhoud van de video begrijpt. Het woord zegt het eigenlijk al, voeg een “omschrijving” toe. Beschrijf de inhoud van de video of geef een inleiding. Verwerk wederom de gekozen zoekterm en eventuele synoniemen in het verhaaltje.

Youtube stelt je in staat om tags toe te voegen. Tags zijn zoektermen die je kunt toekennen aan de video. De impact van tags op de positie van jouw video in Youtube is minimaal maar het is wel een extra optimalisatie mogelijkheid. Gebruik de gekozen zoekterm als tag. Maar voeg ook synoniemen, enkelvoud en meervoud toe. Hierdoor vergroot je de kans dat je gevonden wordt op die zoektermen.

Een miniatuur in Youtube moet aantrekkelijk zijn en opvallen! De bezoeker moet verleid worden om de video aan te klikken. Een miniatuur wordt ook wel videothumbnail genoemd en is de “afbeelding of screenshot” van de video in het overzicht van Youtube. Youtube genereert automatisch thumbnails op basis van de inhoud van je video. Maar je kunt er ook een zelf uploaden

Om hoger in Youtube te komen moet je zorgen dat je meer abonnees en duimpjes (likes) krijgt op je video’s. Het beste scenario voor jou is als dit gedaan wordt tijdens het kijken van video’s. Youtube ziet dat namelijk als een positieve stem op je video. Of negatief uiteraard als men op de duim naar beneden klikt. Hoe meer positieve stemmen op abonnees tijdens het kijken des te hoger scoor je in Youtube. Je kunt dit stimuleren door het toevoegen van aantekeningen (ofwel annotaties). Annotaties worden weergegeven tijdens het afspelen van de video en je vraagt daarbij om een actie van de kijker. Bijvoorbeeld: “Abonneer je op ons Youtube kanaal” of “Video interessant? Klik op de like knop”.

Een schermpje met de boodschap verschijnt in beeld en verdwijnt weer naar 10 seconden. Net als in de afbeelding hierboven. Tijdens het kijken van een video zijn mensen niet bezig met het liken of abonneren. Dat gebeurt vaak achteraf of helemaal niet. Door annotaties te gebruiken vergroot je de kans dat ze het niet vergeten.

Je krijgt meer views op jouw Youtube video’s als je ze op je website plaatst. Dit wordt ook wel embedden of insluiten genoemd. In Youtube kun je zeer eenvoudig de code van jouw video genereren. Vervolgens plaats je deze op je website. Op deze manier kunnen ook je bezoekers de video bekijken. Het insluiten van video’s op je website heeft ook nog een ander groot voordeel. Websites met video’s hebben een 53x grotere kans dat ze op de 1e pagina van Google komen dan sites zonder video’s. Door het toevoegen van video’s op je website verhoog je ook nog eens de kans dat je  hoger in Google komt. En dat is fijn.

Tags:
Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!