Google verandert in 2018 haar benadering van YouTube-advertenties. Ze willen meer nadruk leggen op kortere, aantrekkelijkere video’s (Yeah!). Maar wat betekent dit voor jouw advertenties? Wij leggen het voor je uit.
THE DEATH OF UNSKIPPABLE 30 SECOND ADS
Vorige week kondigde Google aan meer nadruk te willen gaan leggen op een goede kijkerservaring. Hierbij past geen advertentie van 30 seconde die je verplicht moet afkijken maar eerder een korte (bitesize) video. Vanaf 2018 zal deze dienst dan ook niet langer aangeboden worden door Google. Online Marketeers niet getreurd! Er is een veel betere functie: de Bumper ads.
BUMPER ADS
In oktober 2016 heeft Google deze “Bumper ads” gelanceerd. Net als de 30 seconde advertenties kunnen de bumpers voorafgaand aan een video afgespeeld worden en zijn ze niet over te slaan. Maar met slechts 6 seconden per video zal dat een stuk minder irritatie bij de kijker opleveren en daarmee vaak ook een hogere interactie. De kunst is natuurlijk wel om in deze korte tijd een boodschap over te brengen die direct opvalt en blijft hangen bij de kijker.
De bumper advertenties zijn met name ontwikkelt voor mobiel gebruik. Onderzoek door Mashable toonde aan dat 50% van de mensen tussen de 18 en 49 jaar het liefst een video op hun mobiele telefoon kijkt. Daarnaast zijn ze vaak onderweg en hebben ze vaak geen tijd om lange video’s te kijken. Hier spelen de Bumper ads op in.
Google heeft het afgelopen jaar getest met 329 Bumper ads op YouTube. Hieruit bleek dat 9 van de 10 campagnes een significant effect had op de ad recall. Dat houdt in dat kijkers na het zien van de advertentie konden navertellen waar deze over ging. Bij de oude 30 seconden ads was dit niet het geval.
De komst van de Bumper ads betekent niet dat je je TrueView campagnes in de prullenbak moet gooien. Het inzetten van de combinatie Bumper ads naast TrueView campagnes zorgt namelijk voor een stijging in de incrementeel bereik en frequentie van je advertentie.
Zij gebruikte een combinatie van TrueView- en Bumper campagnes om het verhaal achter het tweede album van de band Rundimental te vertellen. In dit Bumper Ads voorbeeld gecombineerd met een TrueView campagne doorlopen ze eigenlijk de gehele customer journey met je. De customer journey kun je verdelen in drie verschillende fases, namelijk SEE-THINK-DO. Zo breng je in elke fase een andere boodschap over. Elke Bumper ad stond in het teken van een artiest en zijn of haar nummer op het album.
De Bumper ads laten ze je allereerst kort kennismaken met het album (SEE fase) en vervolgens zetten ze TrueView campagnes in, die iets meer informatie verschaffen, om jou te triggeren na te denken over de aanschaf van het album (THINK fase). Om het laatste zetje te geven kun je vervolgens remarketing campagnes inzetten om je klanten over te halen jouw product/dienst aan te schaffen (DO fase).
Met de combinatie van Bumper ads en TrueView-advertentie kun je er dus voor zorgen dat jouw klant jouw customer journey doorloopt én je daarnaast het maximale uit je video haalt. Benieuwd naar de Bumper ads specificaties of wil jij eens een experiment doen met de nieuwe Bumper ads? Stuur een email naar Emma en we helpen je graag op weg.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan