Onderzoeker Dr. James McQuivey van Forrester Research toonde in zijn research aan dat een video je in één minuut net zo veel kan vertellen als de tekst van ongeveer 3600 webpagina’s, ofwel 1,8 miljoen woorden. Dat klinkt natuurlijk geweldig maar je moet er dan nog wel voor zorgen dat je publiek deze minuut blijft kijken en dat is nu juist het euvel. De grote vraag is dus, hoe krijg je dat voor elkaar?
Waarom is een korte video zo effectief?
Eerst nog even terug naar de basis. Waarom is een korte video nu zoveel beter? Dat komt omdat wij nou eenmaal niet alle informatie uit een verhaal kunnen onthouden. Onderzoek wijst uit dat we maar 10 procent van wat we horen daadwerkelijk opslaan in ons brein. Kan jij je nog herinneren hoe die laatste film die je keek precies verliep? Of herinner je alleen nog maar waar deze over ging?
We moeten er dus voor zorgen dat de kern van het verhaal blijft hangen. Het klinkt logisch en dat is het ook: door bij de kern te blijven kun je in een korte tijd een duidelijk beeld geven. Daarbij geeft een korte video de kijker minder kans om af te haken. Onderzoek van Wistia laat zien dat hoe langer de video is, hoe meer kijkers er afhaken. Sterker nog, je raakt gemiddeld één derde van je publiek kwijt na 30 seconden en 60 procent na een minuut. 20 procent van je publiek haakt al af binnen de eerste 10 seconden. Je bezoekers bepalen snel of ze je video interessant vinden of niet. Daarom is het belangrijk dat je deze 10 seconden optimaal benut.
DE 10 SECONDEN VAN DE WAARHEID
10 seconden. Dat is precies de tijd die je hebt om de aandacht van je bezoekers vast te houden. Binnen 10 seconden moet je er dus voor zorgen dat je publiek in zoverre geïnteresseerd is geraakt in je dienst of product om de rest van je video te willen zien, anders verliezen ze hun aandacht. Daar gaan je 1,8 miljoen woorden. Zonde.
TIPS OM DE AANDACHT TE TREKKEN EN TE HOUDEN
Om er voor te zorgen dat je publiek je video afkijkt is het belangrijk om ze voor het kijken te laten weten wat ze van je video kunnen verwachten.
Tip #1. Laat van tevoren duidelijk zien hoe lang je video gaat duren. Wanneer het duidelijk is dat je video maar 59 seconden duurt, is je publiek eerder geneigd om het af te kijken.
Tip #2. Bedenk een vlotte titel. Een formele titel als ‘Het scherm van een Iphone vervangen’, doet vermoeden dat de video langer duurt en ingewikkelder is. Een kortere, vlottere titel als ‘zo vervang je je Iphone scherm’, wekt de indruk dat je video een snelle oplossing biedt.
Tip #3. Kies de juiste thumbnail. Het kiezen van het juiste beeld dat de bezoeker zal zien voor hij op je video klikt is van groot belang bij het scheppen van de juiste verwachtingen. Zo schept een beeld met personen de verwachting dat het een korte, lichte, leuke video zal zijn. Een beeld waarop een product te zien is scoort over het algemeen lager.
Tip #4. Voeg tekst toe aan je thumbnail. Wanneer je de juiste thumbnail hebt gekozen ben je er nog niet helemaal. Als je het helemaal goed wil doen is het verstandig om een tekst toe te voegen aan je thumbnail die kort uitlegt waar je video over gaat. Hierdoor verwacht de bezoeker iets te gaan leren van je video.
Tip #5. Focus je op de kijker. Als je bijvoorbeeld de voordelen van je product wilt laten zien, focus je dan op de voordelen die de gebruiker ondervindt als hij/zij jouw product gebruikt. Hierdoor wordt je video persoonlijker en begrijpen kijkers je video sneller.
Tip #6. Gebruik geen moeilijke woorden. Wij mensen verliezen onze aandacht snel als we niet begrijpen waar iets over gaat. Gebruik daarom geen moeilijke woorden in je video. Verplaats je in de kijker en bedenk je of je zonder achtergrondinformatie de video ook kan begrijpen. Het wordt wel vaker gezegd: just keep it simple!
Kortom, een korte video wordt vaker afgekeken dan een lange video. Heb jij ook een korte video, maar haken er veel mensen na de eerste 10 seconden al af? Pas deze tips eens toe en zie het verschil!
Wil je jouw boodschap ook overbrengen in 1 minuut of wil je hier meer over weten? Mail dan naar info@coolermedia.nl.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan