hub hero hygiene content

Vergroot je bereik met Hero, Hub & Hygiene content op YouTube

Hero, hub & hygiene: de 3H’s van YouTube en Google voor een succesvolle content strategie. Ze dienen als leidraad voor je video strategie en helpen bij het effectief verspreiden van je content. Dus wat houdt het in en hoe pas je de 3H-content strategie zelf toe in de praktijk? Wij nemen je stap voor stap mee.

hub hero hygiene content

Ga viral met Hero content

Hero content staat bovenin de piramide. Deze vorm van content helpt je met het vergroten van je naamsbekendheid en bereik. Hero content verspreid je op specifieke piekmomenten. Er hangen vaak grote campagnes aan, die jouw merk onder de aandacht brengen en de betrokkenheid vanuit je publiek vergroten. Het voornaamste doel van deze content is de boodschap snel en doeltreffend communiceren onder een groot publiek. Een groot bereik genereren dus. Dit soort content gaat dan ook in het beste geval viral.

Hero content is een paradepaardje waarmee je als bedrijf flink kunt uitpakken. Vaak wordt er dan ook een groot budget aan gewijd. Om mensen kennis te laten maken met je merk is een Hero content campagne zo’n 1 à 2 keer per jaar raadzaam om in te zetten. Houd daarbij rekening met de volgende punten:

  • Online en offline inzet: doordat je je Hero content zowel online als offline uitzet op meerdere kanalen via owned, earned en paid media, merken veel mensen je campagne op.
  • Gerelateerde video’s: het is belangrijk om een aantal dagen vóór het posten van je Hero content video’s te delen gerelateerd aan deze content. Zo creëer je interesse en bouw je spanning op.
  • Samenwerkingen met andere YouTubers: maak gebruik van social media posts en de hulp van influencers. Geplande promotionele strategieën die op verschillende momenten gepost worden zijn een stuk effectiever dan eenmalige flitsen van content.

Creëer consistentie met Hub content

In het midden van de piramide vinden we Hub content. Deze vorm van content heeft als doel om je doelgroep gedurende het hele jaar van content te voorzien. Dit soort content is bedoeld om je publiek keer op keer terug te laten komen. Daarom is het ook aangepast aan specifieke interesses van je doelgroep. Belangrijk hierbij is dat de content periodiek moet verschijnen en niet moet stilvallen. Hub content zorgt ervoor dat je een community opbouwt die blijft terugkeren en als een soort ‘fans’ gezien kunnen worden.

Een voorbeeld van Hub Content is wanneer je elke dinsdag om 7:00 uur een video uploadt op YouTube. Of wat wij doen: iedere werkdag een blog op social media om 15:00. Houd rekening met het volgende:

  • Consistentie: cruciaal voor het succes van je Hub content is consistent zijn. Je bereikt dit met bijvoorbeeld een uploadschema, een standaard video format (serie) en terugkerende elementen die in elke video te zien zijn (motion graphics, logoanimatie of een intro/outro).
  • Calls to action: roep kijkers op tot actie met CTA’s. Bijvoorbeeld zodat ze zich abonneren op je kanaal, of dat ze een reactie plaatsen of je video liken en delen.

Vergroot je vindbaarheid met Hygiene content

Hygiene content, ook wel Help content genoemd, is functionele video content. Het is de basis van je onlinecommunicatiestrategie. Deze content is alle dagen van het jaar relevant en moet daarom zichtbaar zijn voor je publiek wanneer ze bepaalde zoektermen gebruiken in Google of YouTube. Hygiene content is vaak het eerste moment van contact tussen je bedrijf en je publiek. Het is belangrijk dat deze content frequent geproduceerd wordt, omdat dit op de lange termijn voor extra bezoekers zorgt. Daarom nog een viertal tips voor het inzetten van hygiene/help content:

  • Duidelijkheid: creëer begrijpelijke Help content die zich richt op een specifieke en veelvoorkomende zoekopdracht.
  • Google Trends: door gebruik te maken van Google Trends krijg je inzicht in de interesses van je kijkers.
  • Vindbaarheid: een goede vindbaarheid is key bij Hygiene content. Je vergroot je vindbaarheid door in te spelen op zoektermen die langdurig populair zijn. Maar ook door slim gebruik te maken van metadata (o.a. video-titels, tags en beschrijving).
  • Long-term video content: creëer video content die voor een langere tijd relevant is. Zoekopdrachten voor uitlegvideo’s en demo’s zijn bijvoorbeeld al jarenlang populair.

Check hieronder een voorbeeld van Hygiene content waarin YouTuber Justin Brown uitlegt hoe je een video kunt bewerken met YouTube Video Editor:

Tags: