Haal het maximale uit je advertentie op YouTube

Maandelijks bekijken bijna één miljard mensen meer dan zes miljard uur aan YouTube-video’s. De kwaliteit van deze video’s wordt steeds beter waardoor het voor bedrijven steeds interessanter wordt te adverteren op YouTube. Wil je weten hoe je dat doet? Lees onze Video Marketing tips!

Net als bij TV-reclames ben je in staat een groot publiek te bereiken. Maar anders dan bij TV is het mogelijk specifiek te “targeten” op een bepaalde doelgroep en hun interesses. Ook zijn de resultaten van je video campagne beter meetbaar dan via kijkcijfers. Youtube kent 10 verschillende type advertenties. Elk met haar eigen voor- en nadelen. In dit artikel zullen wij ons focussen op de TrueView InStream-advertentie (links op onderstaande afbeelding) en de TrueView In-display-advertentie (rechts op onderstaande afbeelding).

De TrueView InStream-advertentie verschijnt als een kijker een bepaalde video bekijkt. De kijker heeft de mogelijkheid deze advertentie over te slaan. Het voordeel hiervan is dat je als adverteerder ook pas betaald als de kijker de advertentie heeft afgekeken of langer dan 30 seconden naar je advertentie heeft gekeken. Een TrueView In-display-advertentie wordt weergegeven als de kijker naar een bepaalde video zoekt. Als adverteerder betaal je alleen voor je advertentie als de kijker ook daadwerkelijk op je advertentie klikt.

Een voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van TrueView advertenties op YouTube is Procter & Gamble. Met hun advertentie voor de Gilette BODY bereikten zij een enorm succes. Namelijk 500.000 klikken op de button ‘nu kopen’, 211% meer zoekopdrachten en een 4x zo hoge verkoop dan verwacht.

Weergaveratio

Wil je de betrokkenheid van de kijker bij jouw content verhogen? Verhoog dan je weergaveratio. Je weergave ratio is de verhouding tussen het aantal betaalde weergaven van een videoadvertentie en het aantal vertoningen. Hoe hoger je weergave ratio, des te groter de kans dat je de veilingen op YouTube wint en het verlaagt je kosten per weergave. Maar hoe kun je deze ratio optimaliseren?

Tip 1: Zorg voor korte advertenties. Kun je je boodschap in 15 sec vertellen in plaats van 30 sec? Doe dit dan! Meer kijkers zullen geneigd zijn je advertentie tot het einde te bekijken. Wees niet bang dat je boodschap niet volledig overkomt. Een korte video heeft als doel de kijkers interesse te wekken. Later kun je op je website met een langere video dieper op de materie ingaan.

Tip 2: Gebruik binnen eenzelfde campagne verschillende advertenties. Kleine verschillen in tekst en video kunnen een grote impact hebben op het kijkgedrag van mensen. Op deze manier kan je testen welke tekst en/of video het meest effectief is en zo je campagne verder optimaliseren voor maximaal rendement.

Tip 3: Als je weergaveratio aan de lage kant is, probeer dan het gedrag van je kijker te veranderen. Heb je bijvoorbeeld een call-to-action overlay toegevoegd? Test een video zonder call-to-action overlay. Probeer eens een andere indeling. Probeer uit te vinden wat jouw kijker aantrekt en pas dit toe in je advertentie.

Tip 4: Mensen krijgen tegenwoordig een overvloed aan advertenties te zien. Door deze overlading aan reclame neemt de kijker je boodschap niet direct meer in zich op. Probeer daarom te rouleren met advertenties. En denk goed na over de inhoud van je advertentie. Humor of juist een zeer oprechte boodschap valt vaak beter op. Zo voorkom je advertentiemoeheid en blijf je relevant voor je kijker.

Tip 5: Zorg dat je de juiste doelgroep target. Probeer zo goed mogelijk uit te zoeken wie het beste op je advertentie reageert en pas hier je targetingmethode op aan. Zo zorg je ervoor dat je advertentie minder vaak wordt overgeslagen. Dit heeft weer een positief effect op je weergaveratio.

Klikfrequentie

Wil je vooral meer publiek naar je website trekken? Verhoog dan de klikfrequentie van je advertenties. Dat doe je door een optimale aansluiting te creëren tussen de interesses van de doelgroep en jouw boodschap.

Tip 6: Voeg een overlay met een duidelijke call-to-action aan je video toe. Deze overlays zijn gekoppeld aan de video in plaats van aan een advertentie en worden daarom altijd weergegeven, ongeacht of de video via een advertentie of organische weergave is gegenereerd. Wanneer een kijker op de overlay klikt, wordt hij naar je website gelinked.

Tip 7: Verwijder de slecht presterende plaatsingen. Dit zijn locaties waar een advertentie kan worden weergegeven zoals bijvoorbeeld op www.nu.nl. De klikfrequentie wordt berekend aan de hand van alle klikken op de advertentie. Door slecht presterende plaatsingen te verwijderen, verhoog je je klikfrequentie eenvoudig. Bekijk welke plaatsingen goed scoren en vraag je af waarom. Aan de hand hiervan kun je op zoek gaan naar nieuwe plaatsingen voor je advertentie.
Dus wil jij ook het maximale uit jouw advertenties halen? Pas bovenstaande tips toe en optimaliseer op een eenvoudige wijze de weergaveratio en klikfrequentie van jouw advertenties!

Tags:

COOLER MEDIA

We maken korte, krachtige uitleganimaties en zorgen voor het juiste publiek. Onze animaties en uitlegvideo’s creëren een ‘Aha! moment’ bij de kijker. Maar dat is niet alles: we gebruiken de animatie als online commercial, zodat we ook nieuwe klanten bereiken.

Lees meer →

Cooler Media - YouTube Certified

Cooler Media

Stationsweg 1-A
4811 AX Breda

+31 (0)76 886 7790
[email protected]

© 2011-2019 Cooler Media. Cooler Mediais door klanten beoordeeld met een 9,4 / 10 op basis van 154 reviews