GIFs: ze zijn grappig, geven inspiratie en starten op een lollige manier een gesprek. Als je al gebruik maakt van GIF animatie weet je vast al hoeveel potentieel ze hebben om digitale gesprekken op te vrolijken.
GIF’s worden niet alleen ingezet voor WhatsApp-gesprekken. De afgelopen jaren is het gebruik ervan ook binnen marketing uitgegroeid tot een trend. Maar waarom? Wat is de kracht van de GIF?
Voordelen van GIF animatie in je marketing
Wat is een GIF eigenlijk? Het is een afkorting dat staat voor Graphical Interchange Formats. GIF’s zijn bewegende animaties, korte filmpjes of afbeeldingen die zich achter elkaar afspelen. Zo ontstaat er een loop.
Eerder zeiden we al dat steeds meer marketeers zetten GIF animatie in voor hun content marketing, maar waarom eigenlijk?
- Ze zijn interessanter dan afbeeldingen: GIF’s geven beweging en energie aan de content waarmee ze samengaan. Zo wordt het makkelijker om op te vallen in social media feeds, e-mails, advertenties en meer.
- Klanten zijn er dol op: Giphy-gebruikers sturen elke dag meer dan 1 miljard GIF’s. Deze trend groeit nog steeds en wij zien het niet snel afnemen. Grote kans dat je klanten en prospects dit ook wel kunnen waarderen dus.
- Ze laten actie zien en bevorderen het leerproces: zelfs de wetenschap toont aan dat GIFs werken? Onze hersenen zijn namelijk gebouwd om beelden veel sneller te verwerken dan woorden. Wil je de aandacht van klanten trekken, of een kort stukje tekst benadrukken; gebruik een GIF in plaats van woorden!
- Ze zijn mobielvriendelijk: het proppen van veel video’s op je website kan leiden tot trage laadtijden en ongewenste gebruikerservaringen. Don’t overdo it! GIF’s lossen dat probleem op; hun bestandsgrootte is aanzienlijk kleiner dan video’s – en soms zelfs kleiner dan afbeeldingen – waardoor de mobiele kijkervaring veel toegankelijker is voor mensen met bandbreedteproblemen.
- Ze zijn grappig: je wilt dat klanten en prospects het leuk vinden met jouw merk en content in aanraking te komen. Een GIF is daarom perfect om een beetje plezier toe te voegen aan je interacties met hen. Dat draagt natuurlijk bij aan met een positieve merkcorrelatie!
Hoe zet je GIf’s zakelijk in?
De hoeveelheid ruis en de concurrentie neemt alleen maar toe, GIF’s zijn een geweldige manier om je boodschappen te onderscheiden van de ‘troep’. Hier werken GIFs het beste:
- Social media: social media zijn de ultieme GIF-kanalen. Deze leuke, snelle stukjes content zijn precies waar social media voor gemaakt zijn en waar gebruikers van houden. Logisch dus dat merken over de hele wereld en in bijna elke branche GIF’s gebruiken op sociale platforms als Facebook, Instagram en Twitter. Veel kanalen ondersteunen het gebruik van GIFs ook volop.
Wij hebben bijvoorbeeld speciaal voor Koningsdag een eigen logoanimatie gemaakt om te delen op onze social media kanalen.
- E-mails: als je e-mail niet binnen een paar seconden laadt, omdat hij vol staat met grote afbeelding- of videobestanden, is de kans groot dat je lezers je mail wegklikken voordat ze überhaupt je inhoud hebben gelezen. GIF’s hebben een zeer kleine bestandsgrootte, waardoor ze ideaal zijn voor deze aflevermethode en direct de aandacht trekken.
- Blog posts: hoewel GIFS een leuk element zijn voor een stuk content, kunnen ze ook een krachtig hulpmiddel zijn voor het communiceren van nieuws, gegevens en belangrijke informatie. Dit kan lezers helpen om de context beter te begrijpen.
Website en product pagina’s: als je je website wilt opvrolijken, kunnen GIF’s daarbij helpen. Net als bij e-mails voegen GIF animaties energie en beweging toe aan een statische website, zonder dat ze de laadtijd van de pagina schaden. GIF’s zijn ook een geweldige toevoeging aan product pagina’s, landingspagina’s, web ervaringen en meer.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan