Case study reclassering - header v3

Case study
Reclassering
Nederland

Over de opdrachtgever

Je hebt er vast wel eens van gehoord, Reclassering Nederland. Maar wat doen ze nou eigenlijk? De reclassering in Nederland houdt zich bezig met het begeleiden en controleren van mensen die een strafbaar feit hebben gepleegd. Hun taken omvatten het geven van advies aan rechters, officieren van justitie en gevangenisdirecteuren, het houden van toezicht op bijzondere voorwaarden, het geven van gedragstrainingen en het begeleiden bij de uitvoering van een werkstraf. De reclassering helpt veroordeelden bij hun re-integratie in de samenleving. Het doel van de reclassering is om ervoor te zorgen dat de veroordeelde niet opnieuw de fout in gaat en zo de samenleving veiliger te maken.

Case study Reclassering Nederland

Het vraagstuk

Reclassering Nederland heeft ons gevraagd of wij ze konden helpen met het uitleggen van 5 belangrijke onderwerpen: werkstraf, gedragstraining, toezicht, advies en het dragen van een enkelband. Er zijn veel mensen die in aanraking kunnen komen met de reclassering, soms direct en soms door iemand in hun omgeving. Aangezien de reclassering belangrijk werk doet is het van belang dat iedereen begrijpt wat ze allemaal doen en hoe bepaalde dingen werken. Aan ons de taak om begrijpelijke animatievideo’s te maken over bovenstaande onderwerpen. Bij het maken van de animaties hebben we veel aandacht besteed aan digitaal toegankelijke communicatie.

  • Doel: vijf belangrijke onderwerpen binnen de reclassering uitleggen op een begrijpelijke, drempelvrije manier.
  • Doelgroep: iedereen die in aanraking komt met de reclassering of er meer over wilt leren.
  • Onze rol: begrijpelijke animaties maken waarbij rekening wordt gehouden met digitaal toegankelijke communicatie.

Het schrijfproces

Het laten maken van een animatievideo door Cooler Media begint met een Magic Meeting. Voor elke video die we voor de reclassering hebben gemaakt, organiseerden we een aparte meeting met meerdere experts die elk specifieke kennis over het onderwerp konden delen. De meeting start met een korte uitleg over het proces van het maken van een maatwerk animatie. Vervolgens schrijven we samen het script, dit doen we door aandachtig naar inhoudsdeskundigen en experts te luisteren en gerichte vragen te stellen. Zo leggen we de basis voor de verhaallijn. Daarna nemen we het script zin voor zin door, waarbij we gezamenlijk bekijken hoe de tekst verbeterd kan worden. Waar nodig passen we zinnen aan om ze nog scherper te maken. Onze experts denken goed mee en stoppen pas als iedereen tevreden is met het script.

Icon - Script
Case study Reclassering Nederland

Communicatiemedewerker
Reclassering Nederland

“Cooler Media heeft niet alleen ontzettend creatief met ons meegedacht, maar is ook sterk in het begeleiden en bewaken van het proces van idee tot product. Ze staan voor hun product en kunnen tegelijk flexibel meebewegen met onze wensen. Dat is een fijne combinatie.”

Digitaal toegankelijke communicatie

Bij Cooler Media vinden we dat informatie voor iedereen bereikbaar, toegankelijk en begrijpelijk moet zijn. Ook voor mensen met een beperking, handicap of mensen die de taal niet vaardig zijn. Wij schrijven daarom altijd in B1 Nederlands en creëren op verzoek alle digitale middelen volgens de WCAG-richtlijnen. B1 Nederlands staat voor eenvoudig Nederlands en bestaat uit korte, eenvoudige zinnen en makkelijke woorden die iedereen gebruikt of kent. Zo controleren we samen of woorden B1 Nederlands zijn. Als dit niet het geval is vervangen we deze voor een ander woord wat wél B1 Nederlands is. Zo zorgen we ervoor dat iedereen de boodschap kan begrijpen.
case study reclassering - shots
case study reclassering - puzzel + hippie
case study reclassering - shot
case study reclassering - shot
case study reclassering - shot

Kleurgebruik en ontwerp

Naast de eerste versie van het script maken we tijdens de Magic Meeting de eerste schetsen, zodat je aan het eind van de meeting meteen een beeld hebt van de video. Zodra het ontwerp is goedgekeurd gaan we aan de slag met animeren. Bij het ontwerpen en animeren van de video hebben we goed gekeken naar kleurgebruik. Door heldere kleuren te gebruiken die niet op elkaar lijken zijn vormen makkelijker te lezen en vallen zo beter op voor slechtzienden. Daarnaast maken we vaak gebruik van neutrale achtergrondkleuren, waardoor de kijker het onderwerp beter kan volgen.

“Het design voor de reclassering is mijn all-time favoriet. Vooral de grote diversiteit aan personages, het kleurrijke en vrolijke design en hoe de personages zijn aangepast aan verschillende tijdsperioden in de 200 jaar geschiedenis van de reclassering vind ik heel leuk.”

Cooler Media - Mark van Wijgerden

Mark van Wijgerden
Visual Designer

De reeks uitleganimaties voor Reclassering Nederland

Het resultaat van onze samenwerking met de reclassering zijn deze animatievideo’s. In elke video wordt een specifiek onderwerp op een heldere en toegankelijke manier uitgelegd, zodat de informatie voor iedereen begrijpelijk is. We hebben ervoor gezorgd dat de inhoud niet alleen informatief, maar ook visueel aantrekkelijk is, zodat de boodschap beter blijft hangen. Dankzij de input van experts en de aandacht voor digitaal toegankelijke communicatie zijn de video’s geschikt voor een breed publiek, ongeacht hun beperking, achtergrond of kennisniveau.

Wat is een werkstraf?

Je bent veroordeeld tot een taakstraf en moet dus onbetaald aan het werk, daarom noemen ze het bij de reclassering een werkstraf. Maar hoe werkt dit eigenlijk?

Wat zijn gedragsinterventies?

Je moet een gedragstraining volgen, zodat je in de toekomst niet opnieuw de fout in gaat en in de problemen komt. Wat houdt een gedragstraining in en wat leer je er allemaal?

Wat is reclasseringstoezicht?

Als je wordt verdacht of bent veroordeeld krijg je een reclasseringstoezicht opgelegd. Hoe ziet een reclasseringstoezicht er uit?

Advies, hoe doet de reclassering dat nou?

De reclassering geeft advies over verdachten en veroordeelden. Dit doen ze voor de rechter, officier van justitie of gevangenisdirecteur. Zo’n advies, hoe doet de reclassering dat nou?

Je krijgt een enkelband, wat nu?

Je krijgt een enkelband, wat nu? De reclassering gebruikt de enkenlband om te controleren of verdachten en veroordeelden zich aan de regels houden, maar hoe werkt die enkelband nou?

200 jaar reclassering geschiedenis

Naast de video’s over de vijf belangrijke onderwerpen van de reclassering hebben we ook een langere animatievideo gemaakt om het 200-jarig bestaan van Reclassering Nederland te vieren. Deze video is voor iedereen die meer wilt weten over de geschiedenis van de reclassering. Het onderwerp van de video moet kunnen worden begrepen vanaf de middelbare school. Deze video kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het vak maatschappijleer. De animatie neemt je in 4 minuten mee door het ontstaan van de reclassering, waarom mensen terecht komen bij de reclassering en wat ze er allemaal doen. Wil je meer weten over de reclassering en hoe ze te werk gaan? Bekijk dan de video.

Inzet van de video’s

De video’s die we hebben gemaakt voor de reclassering zijn natuurlijk ook gedeeld en te vinden via verschillende kanalen, dit is te zien in de slider hiernaast.

Google

Als je googelt naar een van de onderwerpen, zoals ‘Hoe werkt een enkelband?’, komt de video tevoorschijn in de zoekresultaten. De video’s zijn overal te vinden en helpen met het verduidelijken van de belangrijke taken van de reclassering. Omdat de video’s onder ander gedeeld zijn op Youtube en de website van de reclassering zijn deze ook via Google te vinden.

Website

De video’s zijn ook op de website van de reclassering te vinden. Alle video’s staan op een eigen pagina waar meer te lezen is over het onderwerp. Onder de video staat de voice-over tekst uitgeschreven. Ook is er de optie om de ondertiteling of het transcript aan te zetten zodat de tekst in de video verschijnt en er zo kan worden meegelezen.

Social media

De reclassering heeft de video’s die we voor ze hebben gemaakt gedeeld op hun social media kanalen. In de slider hiernaast is te zien dat de reclassering de video’s heeft gedeeld op LinkedIn, Instagram en YouTube. Bij het maken van de video’s is rekening gehouden met het formaat, zodat de video zowel horizontaal als verticaal bekeken kan worden.

case study reclassering - screenshot google
LinkedIn post Reclassering
Instagram post Reclassering
case study reclassering - screenshot youtube

Onze klanten beoordelen ons met een 9+

Cooler Media _ Lars Weijers - rond

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger
Creative Producer

Julie van Rooij
Online Marketer

Cooler Media - Daniel Visscher

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen we jou helpen?

Vertel ons wat jouw uitdaging is en kom direct in contact met de expert die jou het beste kan helpen.

"*" geeft vereiste velden aan