Waar ben je naar op zoek?
Meest gezocht
Andere zochten naar...
Populaire diensten
Onze populairste diensten en oplossingen
1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker. Bij mannen is dit 1 op de 100. De grootste kans op genezing is wanneer het in een vroeg stadium wordt ontdekt. Hierbij is een regelmatige borstcheck van (levens)belang. Daarom schoot Cooler Media de Stichting Breast Care Foundation (BCF) te hulp met een duidelijke uitleg over hoe je borstonderzoek doet bij jezelf en hoe je eenvoudig de symptomen herkent.
Uitleg over zelfstandig borstonderzoek
Meer bekendheid over de symptomen van borstkanker
Visuele content voor online en offline campagnes
De BCF heeft een borstcheck ontwikkeld, waarmee de signalen voor borstkanker snel te herkennen zijn. Meestal wordt borstonderzoek gedaan door te voelen, maar dit is slechts een klein onderdeel van het onderzoek. BCF wil naar voren brengen dat je ook door te kijken veel over je borsten te weten kan komen. Visueel onderzoek is daarnaast makkelijk uit te voeren. Aan ons de taak om dit duidelijk uit te leggen.
Deze bijzondere case lichten we graag voor je uit. Er gaat immer meer schuil achter een animatie dan men vaak denkt. Zo nemen we je mee in bewuste stijl- en detailkeuzes en de visuele elementen die kracht zetten bij deze boodschap die van levensbelang is.
Zoals bij al onze projecten, begonnen we met een script- en stijlsessie. Hierin kwam ter sprake wat de symptomen van borstkanker zijn en hoe je deze het beste kunt onderzoeken bij jezelf. Dit was de kerngedachte achter de uitleg die wij visueel zouden maken voor BCF.
Om deze reden is er gekozen voor een probleem-oplossingsstructuur. Van ‘ik heb geen idee waar ik op moet letten’ naar ‘deze stappen zet je en hier let je op tijdens het onderzoek’.
Tijdens de sessie werd duidelijk dat er veel rust nodig is tijdens het onderzoek om symptomen te herkennen. Rust kwam dan ook in deze animatie centraal te staan. Met geïllustreerde beelden en minimale animatie, houden we de bewegingen aanwezig en toch beperkt gedurende de video.
We onderzochten welke stijl het beste zou passen bij de boodschap. Vervolgens legden we 3 stijlkeuzes voor aan BCF. Op basis van hun keuze werden de eerste schetsen van de animatie gemaakt.
Het is belangrijk dat kijkers zich (in zekere mate) met de karakters kunnen identificeren. We hebben het karakterontwerp op diversiteit gebaseerd. Het model geeft een realistisch beeld van de vrouw weer. Het zou iedereen kunnen zijn. In de animatie illustreren we dit ook door diverse karakters te introduceren o.b.v. variatie in huidskleur, lichaamstype, leeftijd en andere uiterlijke kenmerken. Ook hebben de karakters realistische kenmerken.
Borstkanker komt het meest voor bij vrouwen. Daarom is er voor een vrouw gekozen als hoofdkarakter. Bovendien is het visualiseren van de borstcheck en de meeste symptomen ook het beste weer te geven op een vrouwenborst.
De meest prominente kleur die voorkomt in de animatie, is roze. Hier is voor gekozen omdat de meeste initiatieven tegen borstkanker of voor borstkankeronderzoek de kleur roze gebruiken. De kleur heeft een symbolische waarde voor borstkankerinitiatieven en staat in het teken van betrokkenheid creëren bij het doel. Het is een herkenningspunt van globale schaal.
Er is gekozen om naast de zachte, roze kleur een opvallend kleurenpalet te gebruiken voor kleine details, zoals de spiegelranden, en zachte kleuren voor de overige elementen om meer de nadruk op het verhaal te leggen.
Een belangrijke must in deze animatie, is dat er geen metaforen voor de borsten zelf zijn gebruikt. Waar je online of op tv al snel alternatieven als sinaasappels ziet om symptomen weer te geven, is hier gekozen om de borst zelf te animeren. Dit om de herkenning te vergroten en de uitleg voor het visuele en tastbare borstonderzoek zo realistisch mogelijk te maken.
Om voort te borduren op het realistische aspect van deze animatie, hebben we bewust gekozen voor een variatie in borsten bij het weergeven van de symptomen. De vrouwenlichamen en het mannenlichaam zijn niet allemaal ‘perfect’ naar het schoonheidsideaal dat voorheen werd voorgeschreven door o.a. de media. De lichamen en borsten zijn daarom gefocust op diversiteit. Wederom om zelfherkenning bij kijkers te stimuleren.
Er is veel aandacht besteed aan details. Zo heeft het hoofdkarakter grotere ogen, omdat de nadruk ligt op het ‘kijken’ naar je borsten bij het visuele onderzoek. Daarnaast is rust uitstralen ook een belangrijke leidraad geweest. Hierom is het hoofdkarakter in het midden van het beeld geplaatst en is voor de elementen die bewegen rustig en vloeiend motion design toegepast. Dit creëert een rustige sfeer en legt de focus op het onderzoek en de gesproken tekst. Zo begrijpt iedereen de uitleg en dat is waar de animatie voor dient.
Verder zie je veel kleine details terugkomen in het design van de karakters. Deze moedervlekken, rondingen en andere lichaamseigenschappen maken de karakters menselijker.
“Ik mocht voor dit gave project samenwerken met Dymphie. Hierdoor werd het een andere manier van animeren als dat we normaal doen. Zo heeft Dymphie de karakters in positie en houding vormgegeven en heb ik ze vervolgens in deze houding lichtelijk geanimeerd. De losse vloeiende vormen waren ook erg leuk om te maken. Een leuk weetje hierbij: het motion design is geïnspireerd op de bewegingen van een lavalamp.”
Vertel ons wat jouw uitdaging is en kom direct in contact met de expert die jou het beste kan helpen.
"*" geeft vereiste velden aan