Misinformation & fake news

De nieuwswereld om ons heen wordt continu gemanipuleerd, verdraaid en vervormd. Inmiddels zijn er tools ontwikkeld, waarmee je kunt controleren of wat je ziet gemanipuleerd is. De fake news detection package bevat:

  • 6 handige tips met links
  • Bronnen uit ons onderzoek
  • Een fake news game!

Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe tools, tips en tricks om betere verhalen te vertellen. Heb je een goed idee? Laat het ons weten via het contactformulier onder aan de pagina.

Vrijblijvend Advies

Waaraan kan je fake news herkennen?

Icon - Foto manipulatie

Foto manipulatie

Oplossing: heb je al wel eens van de Google Reverse Search gehoord? Hiermee kun je kijken of je wel naar een originele foto kijkt.

Icon - Video manipulatie

Video manipulatie

Niet alleen foto’s worden vaak bewerkt, maar ook video’s! Een tool om te checken of je de originele video bekijkt is YouTube DataViewer.

Icon - Stem manipulatie

Stem manipulatie

Niet alleen de beelden die je ziet worden vaak veranderd, maar ook hetgeen wat er gezegd wordt, door middel van Voice Changer.

Download de fake news detection package

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Have you been pwned?

Fake News bereikt je niet zomaar. Soms via social media, maar soms ook via spam in je mailbox. Zoals je in de AnyStory hebt kunnen zien, loop je meer risico als criminelen veel gegevens van je bezitten. Dus beveilig je gegeven goed!

Weet je nog het moment dat Adobe aangaf dat er miljoenen gebruikersnamen en wachtwoorden van klanten op straat waren beland? Die werden gebruikt om allerlei berichten te verzenden en ontvangen van ongure afzenders. Vanaf dat moment is de website Haveibeenpwned opgezet. Hier kun je checken of jouw e-mailadres, gebruikersnaam of wachtwoord is gevonden in een datalek.

Mocht je ‘gepowned’ zijn, verander dan snel je wachtwoorden. Lastpass is een goede tool om je te helpen bij het genereren en opslaan van sterke wachtwoorden. Daarnaast houdt Lastpass ook bij of je gepowned bent.

Fake news detection page - have you been powned

Privacy instellingen social media kanalen

Om ervoor te zorgen dat je accountdata niet op straat komt te liggen, kun je zelf al het nodige aanpassen in je instellingen van je social media kanalen. Lees hieronder per kanaal wat handige tips & tricks.

Facebook is bijna niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Even snel op Facebook kijken om te weten hoe het met je vrienden of familie gaat. Maar wie ziet nu eigenlijk welke informatie over jou? Dat kun je zelf bepalen.

Je kunt er bij Facebook voor kiezen dat jouw berichten alleen gedeeld worden met jouw vrienden. Standaard staan de privacy instellingen van Facebook openbaar. Als je besluit deze aan te passen, wil je natuurlijk niet dat al je oude berichten nog steeds openbaar blijven staan

Dagelijks zoeken we naar informatie op het internet. Dit zoekgedrag wordt gebruikt om jou relevante advertenties aan te bieden. Voor LinkedIn geldt de standaard instelling dat LinkedIn jouw zoekgedrag mag gebruiken om jou relevante(re) content (advertenties en vacatures) aan te bieden. Wanneer je dit niet wilt, verwacht je dat het aantal advertenties in je feed wellicht ook lager wordt. Maar dit is echter niet het geval.
 

Op Twitter kun je er zelf voor kiezen of jouw tweets openbaar of afgeschermd zijn. Afgeschermd klinkt een stuk veiliger, maar heeft ook beperkingen. Wanneer je afgeschermde tweets deelt, geldt dat jouw antwoorden op Tweets van twitteraars die geen toegang hebben tot jouw account, niet zichtbaar zijn voor twitteraars. Dit kan ervoor zorgen dat een potentiële nieuwe klant je antwoord niet kan lezen, wanneer je antwoord op een vraag.

Wanneer je gebruik maakt van het Social Media platform Instagram, is jouw profiel standaard openbaar. Dit betekent dat iedereen die jouw profiel zoekt, jouw foto’s en video’s kan zien. Wil je dit niet, kies dan voor een privéaccount. Iedereen die je berichten, volgers of volglijst wilt zien, moet je eerst een volgverzoek sturen.

Zoals je misschien wel weet zijn Instagram en Facebook aan elkaar gekoppeld. Nu kan het zo zijn dat je de foto’s die je op Facebook deelt niet op Instagram wilt delen. Wanneer je dit niet wilt, kun je dit account ontkoppelen.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketeer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Prijzen direct in je inbox?

Omschrijf je wensen en krijg op werkdagen binnen het uur reactie.

"*" geeft vereiste velden aan