Het 3H-model: zo zet je Hero, Hub & Hygiene content in

Het 3H-model helpt jou met de strategische inzet van content. Lees snel verder wat dit model precies is en hoe jij dit inzet voor maximaal resultaat.

Voorbeelden 3H content

Wat is het 3H-model? Hero Hub Hygiene content piramide

Wat is het 3H-model?

Het 3H, ofwel Hero Hub Hygiene model, is een model om je content te structureren en onder te verdelen in 3 type content: Hero content, Hub content en Hygiene content. Het model is ontwikkeld door Google met als doel jou te helpen het maximale te halen uit je content! Ieder type content kent zijn eigen doel en frequentie waarop je deze deelt.

Lees rustig verder of klik direct op jouw vraag over het 3H-model:

Hoe gebruik je het 3H-model?

De meest bekende en gebruikte invulling van het 3H-model is een invulling op basis van campagne. Dit is ook de manier waarop Google het model origineel heeft ontwikkeld. Alle content wordt verdeeld op basis van het doel en de frequentie van publicatie

Naast deze gangbare methode hebben wij onze eigen dimensie er aan toegevoegd, een invulling op basis van detailniveau. Het detailniveau wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid tijd die het kost om het te maken, want zoals het bekende gezegde luidt; tijd = geld. Het detailniveau kan verschillen op basis drie elementen:

  • Design: kies je voor een basis, standaard of maatwerk design?
  • Animatie: hoe bewegen de design elementen in de video?
  • Sound-design: voor welke voice-over en achtergrondmuziek kies je?

Op deze manier kunnen we aantrekkelijke content bieden passend bij ieder budget! Lees hieronder meer over het gebruik van de drie verschillende soorten content.

Voorbeelden van Hero, Hub & Hygiene content

Wanneer gebruik je Hero content?

Hero content is indrukwekkende en opvallende content die je één of enkele keren per jaar deelt om mensen kennis te laten maken met je merk, product, dienst of visie. Dit type content is het kopstuk van je contentstrategie waar je zo veel mogelijk mensen mee wil bereiken. Denk bij Hero content bijvoorbeeld aan:

  • een online of televisie commercial;
  • een brand movie op de home page van je website;
  • een spetterende video voor de introductie van een nieuw product of aftrap van een communicatiecampagne.

Je gebruikt Hero content wanneer je zo veel mogelijk mensen wil bereiken, kies daarom voor zeer hoge kwaliteit.

3D uitleganimatie voor The Grab Specialist.

Maatwerk animatie voor Yenlo.

Campagnevideo ‘veilig werken’ voor Hollandia.

Wanneer gebruik je Hub content?

Hub content is inhoudelijk sterke en specifieke content die je inzet ter ondersteuning van de Hero content. Zo laat je je doelgroep terugkomen en zorg je dat zij zich verbonden voelen bij het merk, het product of de boodschap. Het is belangrijk dat dit type content inhoudelijk aansluit bij de interesses en behoeften van de doelgroep. Je deelt Hub content periodiek, bijvoorbeeld iedere maand of kwartaal, om zo dieper in te gaan op de hoofdboodschap en te zorgen dat de doelgroep zich hier betrokken bij voelt. Voorbeelden van Hub-content zijn:

  • een uitleganimatie over één specifiek thema binnen de communicatiecampagne;
  • een video waarin de resultaten van afgelopen jaar worden gepresenteerd of nieuwe plannen worden gepresenteerd;
  • een infographic waarin onderdelen van een campagne worden uitgelicht;
  • verschillende korte video’s voor op social media.

Je gebruikt Hub content om jouw boodschap te verstreken en de doelgroep te betrekken. Kies voor een kwaliteitsniveau dat past bij jouw budget.

Standaard uitleganimatie voor GreenFox.

Film over de toekomstvisie van Elan Wonen.

Uitleg over veiligheidsbewustzijn voor Hollandia.

Veiligheidscampagne Hollandia - Praatplaat

Maatwerk animatie voor Organto

Infographics voor Otc Organics en Hollandia.

Uitleganimatie voor RVO.

Wanneer gebruik je Hygiene content?

Hygiene content, ofwel hulp content, is functionele content die het hele jaar door beschikbaar is voor de doelgroep. Dit type content zet je in om ervoor te zorgen dat je altijd top-of-mind blijft. Denk bij Hygiene-content bijvoorbeeld aan:

  • een uitleganimatie over de werking van een proces of een online portaal;
  • een infographic waarin een stappenplan wordt uitgelegd;
  • een poster ter ondersteuning van een communicatiecampagne;
  • fysieke attributen als goodiebags, sleutelhangers, kaartspellen, kleurplaten, posters en koffiebekers.

Veiligheidscampagne Hollandia - koffiebeker

Basis uitleganimatie voor GreenFox.

Een kaartspel, verschillende posters en koffiebeker met uniek design voor Hollandia.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij helpen?

Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan