zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen: de belangrijkste tips & tricks!

Open LinkedIn en scroll door je tijdlijn. Ongetwijfeld zie je een zakelijke vlog voorbij komen. Logisch! Zakelijk vloggen is namelijk een waardevolle toevoeging op je video marketing strategie. Ontdek in dit artikel hoe jij met zakelijk vloggen je doelgroep bereikt én tegelijkertijd je bedrijfsimago een boost geeft!

Waarom zakelijk vloggen?

De impact van video is overweldigend. Zo zet 63% van de bedrijven video marketing in om hun bedrijfsdoelen te behalen. Ben je op zoek naar een laagdrempelige manier om video te gebruiken voor je marketing? Begin met vloggen! Zakelijk vloggen heeft verschillende voordelen:

  • Je bedrijf krijgt een gezicht. Kijkers hebben immers het gezicht van de vlogger voor zich. Dit gezicht is een herkenningspunt van jouw bedrijf. Hoe menselijker je overkomt, des te meer vertrouwen je doelgroep in je krijgt.
  • Zakelijk vloggen is een goede manier om je expertise te laten zien. In een vlog deel je op een persoonlijke manier kennis over jouw bedrijf of product.
  • Het is voordelig. Het enige wat vloggen kost, is tijd (en misschien een investering in een goede selfiestick en/of vlogcamera). Natuurlijk kun je ook kiezen voor een videoproductiebedrijf die je vlog edit en verspreidt.

Beginnen met zakelijk vloggen

Het moge duidelijk zijn: zakelijk vloggen is hartstikke cool. Hoogste tijd om ermee te beginnen! Deze stappen gaan je daarbij helpen:

Stap 1: Doelen

Wat wil je bereiken? Stel dit vast in concrete doelen. Bijvoorbeeld:

  • Verlagen van je bounce rate met 20%
  • Behalen van het dubbele aantal subscribers van je YouTube-kanaal
  • 30% meer websitebezoeken genereren

Stap 2: The why!

Waarom vlog je? Wat wil je precies vertellen en aan wie wil je dit vertellen? Pas hier je boodschap op aan.

Met het antwoord op stap 1 en 2 weet jij hoe je jouw video kunt meten. Wordt je video gekeken door de beoogde doelgroep? Gaan de kijkers over tot actie? Bijvoorbeeld door te abonneren op je YouTube-kanaal of het bezoeken van je website.

Stap 3: Onderwerp

Nu je weet waarom je vlogt, is het tijd om het onderwerp van je vlog te bepalen. Beperk je tot één onderwerp per vlog en maak het interessant! Werk je in de bouw? Geef een tour! Doe online inspiratie op. Wat doen anderen? Wat vind je leuk? Gebruik deze elementen en geef vervolgens zelf invulling aan je vlog.

Stap 4: Kanalen

Bepaal welk kanaal je wilt inzetten. YouTube is het ultieme platform voor video’s, maar er zijn meerdere opties. Onderzoek goed waar je doelgroep zich online bevindt. Je vlog wordt dan immers sneller gezien en verspreid.

Tips voor zakelijk vloggen

Begin je met vloggen? Tof! Wij hebben 10 waanzinnig goede tips voor je:

  1. Check altijd het licht. Daglicht werkt goed. Controleer alvorens je gaat vloggen of er geen lichtvlekken of schaduwen op je gezicht te zien zijn. Tip: met je smartphone kun je op je gezicht ‘tikken’. Dan stelt de camera scherp op jou.
  2. Hoe is de audiokwaliteit? Zijn er omgevingsgeluiden? Is er harde wind? Maak een proefvlog en controleer of je verstaanbaar bent. Tip: gebruik het microfoontje van je ‘oortjes’ (bijvoorbeeld van Apple) voor betere audio.
  3. Gebruik de regel van derden. Ga niet midden in de camera staan, maar op een derde of twee derde van het beeld.zakelijk vloggen
  4. Film horizontaal, tenzij je de vlog enkel op Instagram gebruikt. Gebruik voor Instagram bij voorkeur verticale opnames.
  5. Gebruik een goede selfiestick. Deze corrigeert de trilling van je arm zodat het beeld er stabiel uitziet. Een selfiestick van slechte kwaliteit resulteert dan ook vaak in trillend beeld.
  6. Wees niet bang om humor te gebruiken.
  7. Laat je menselijke kant zien. Vertel bijvoorbeeld over een grappige discussie op het kantoor en vraag je kijkers om een mening. Of beken een gemaakte fout en bespreek deze. Laat emoties zien.
  8. Film een interview met een belangrijke klant, een collega of een influencer binnen jouw branche.
  9. Kom natuurlijk over. Lees niet van een script. Ook hierbij laat je je persoonlijkheid en menselijkheid zien als je in je vlog echt vertelt. Zo creëer je ook ruimte voor improvisatie.
  10. Heb duidelijk voor ogen wat je wilt vertellen. Het is verleidelijk om zoveel mogelijk informatie te verwerken in je vlog, maar daardoor dwaal je af en verliezen kijkers eerder interesse. Houd het dus eenvoudig en to the point!

Beginnen met zakelijk vloggen

Pak die selfiestick en ga aan de slag! Uiteraard kunnen wij je helpen om je zakelijke vlogs te verwerken in je video marketing strategie. Ontdek wat wij voor je kunnen betekenen en neem vandaag nog geheel vrijblijvend contact met ons op.

Tags:
Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!