Data kan behoorlijk saai, maar wel belangrijk zijn. Door het inzetten van motion graphics kun jij taaie data voor jouw bedrijf omzetten in een aantrekkelijke boodschap. Steeds meer bedrijven gebruiken dan ook motion graphics om hun campagnes te versterken. Maar wat zijn het precies? En nog belangrijker: waarom wordt het zoveel gebruikt? Wij geven het antwoord!
Wat zijn motion graphics?
Motion graphics zijn bewegende graphics. Bewegende grafische elementen, zoals grafieken, logo’s, schema’s alles wat je kunt bedenken bij bewegende illustraties. Vaak hebben ze een specifieke stijl; kleurrijk, met contouren. Dit maakt het voor de motion designer makkelijker te animeren. Een ander veelvoorkomend kenmerk van motion design is dat er geen voice-over in verwerkt zit. Check hieronder een voorbeeld:
De voordelen
De kracht van een motion graphic is dat ze (moeilijke) informatie en concepten vaak in één oogopslag duidelijk maken. Ze spelen daarbij een belangrijke rol bij de inzet van video marketing Vergeleken met uitlegvideo’s hebben ze unieke voordelen:
- Geraffineerd: het ziet er geraffineerder uit.
- Formeel: ze kunnen formeel overkomen. Perfect voor zakelijke boodschappen. Dit verwachten de meeste bedrijven vaak niet bij animatie.
- Kleur: er wordt gebruik gemaakt van levendige kleurpaletten, specifiek ontwikkeld voor educatieve doeleinden.
- Visualisatie: complexe ideeën of taaie gegevens, zoals statistieken en cijfers worden op duidelijke wijze creatief gevisualiseerd en vereenvoudigd.
- Aandacht trekken: content die de aandacht moeilijk vasthoudt, zoals een lange tekst, kun je omtoveren tot een vermakelijk stukje inhoud met pakkende visuals.Waarvoor worden motion graphics gebruikt?
Wanneer weet je op motion graphic écht iets voor jouw bedrijf is? Stel jezelf de volgende vragen:
- Profileert je bedrijf zich als formeel of zakelijk? Vereist het uitleggen van je product of dienst een professionele uitleg met een formele ondertoon? Dan zijn motion graphics het overwegen waard.
- Wil je dat je video er geavanceerd uitziet? Dan zijn motion graphics zeker aan te raden. Ze zien er elegant en professioneel uit. Content van hoge kwaliteit straalt dan ook het beste je expertise uit.
- Communiceer je complexe informatie? Slecht behapbare (of saaie) informatie kun je niet effectiever overbrengen dan op een visuele manier. Overweeg ook hierbij om je informatie te verwerken in een uitlegvideo met motion graphics. Dit is ideaal voor datavisualisatie; je publiek is je dankbaar!
Tip: benieuwd wat er allemaal komt kijken bij motion graphic design? Je leest hier alles over motion design!
Voor welke doeleinden kan een Motion Graphic nog meer ingezet worden?
Motion graphics kan je natuurlijk ook voor andere doeleinden gebruiken. Zo kun je het gebruiken als:
- Versterken van je brand of rebranding
- Televisie of film intro of aftiteling
- Awareness creatie
- Uitleggen van een concept
- Vertellen van een verhaal
- Productvideo
Mixing 2D en 3D
Er worden steeds meer 3D motion graphics gecreëerd. Je ziet ook steeds meer 3D terugkomen in commercials, marketing campagnes en game designs. Hoewel de trend nu 3D is, wordt het nog een grotere trend om 3D met 2D te mixen. Zo krijg je grafisch meer contrast en is het voor de kijker ook iets nieuws en interessants om te bekijken.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan