Het aantal lezers op je blog verhogen door relevante beeldtaal? Of jouw boodschap overbrengen met een sterk beeld? Het kan! Onderzoek wijst uit dat het juiste beeld je verhaal kan maken of kraken. Welke soorten beeldtaal zijn er en wat houdt beeldtaal nu precies in? Lees het in deze blog (met extra relevante plaatjes)!
Beeldtaal eenvoudig uitgelegd
Stel je eens voor: je hebt een foto in je hand en probeert aan iemand aan de andere kant van de telefoon uit te leggen hoe de foto er uit ziet. Lastig? Ja dat is het zeker! Het uitleggen van beeldtaal kan dan ook zeer ingewikkeld zijn. Om dit concept duidelijker te maken is er een speciale formule om de term beeldtaal te definiëren:
Beeldtaal = verbale elementen + visuele elementen
Verbale elementen
Verbale communicatie is communicatie waarbij taalkundige tekens worden gebruikt. Dit zijn bijvoorbeeld cijfers en letters. Maar ook lijnen, puntjes, pijlen en puntjes kunnen worden gezien als verbale elementen. Het zijn dus abstracte beelden die vaakt een duidelijke boodschap meegeven. Zie hieronder beeldtaal voorbeelden.
Visuele elementen
Visueel gaat over alles wat je met je ogen waar kunt nemen. Visuele elementen zijn beelden en beeldelementen waar je in je hersenen zelf een boodschap aan koppelt. Voorbeelden hiervan zijn een huis, je huisdier of een schilderij, zoals hieronder.
Een combinatie van deze twee elementen samen, zorgt voor beeldtaal.
Waarom beeldtaal?
“Beelden zeggen meer dan 1000 woorden” wordt vaak gezegd. Dit komt omdat beelden vaak geen tekst of geluid nodig hebben om de betekenis over te brengen. Voordeel: veel mensen begrijpen beeldtaal omdat afbeeldingen of animaties vaak niet aan taalgrenzen zijn verbonden. Een goed voorbeeld van universele beeldtaal: de pictogrammen op verkeersborden zijn gelijk in elk land.
Pictogrammen kun je gebruiken en begrijpen, omdat er vooraf afspraken zijn gemaakt over de betekenis hiervan. Ze maken gebruik van basiskenmerken van dagelijkse gebeurtenissen en geven die schematisch weer.
Wist je dat beeldtaal ook vaak toegepast wordt in reclames? De beeldtaal in video die reclamemakers toepassen zijn meer gericht om een sfeerbeeld te creëren. Vaak zijn deze reclames erg strak gemaakt in een luxe omgeving. Daarnaast eindigen deze ook allemaal met het bedrijfslogo. Dit hebben wij ook toegepast in de commercial van Kharma. Bekijk deze hieronder.
Beeldtaal uitgelegd met theorieën
Vaak wordt beeldtaal door elkaar gehaald met visueel denken. Het verschil: beeldtaal kan ook uit tekst bestaan en visueel denken niet. Een vraag die nog veel wordt gesteld is hoe wij mensen beelden tot ons nemen. Daarvoor zijn er verschillende theorieën bedacht, wij bespreken er 3.
Theorie 1 | Gestalttheorie
De gestalttheorie is een van oorsprong Duits begrip en gaat over hoe wij mensen dingen waarnemen. Een vraag die vaak gesteld wordt bij deze theorie: welke vorm en structuur zie ik? Daarnaast staat deze theorie voor eenvoud en wordt onderscheiden door meerdere wetten. Hieronder worden er drie toegelicht:
1. De wet van voor- en achtergrond: onze hersenen maken verschil tussen onderdelen op de voor- en achtergrond. We scheiden deze onderdelen en nemen deze op verschillende manieren waar. Wat zie jij bijvoorbeeld in onderstaande afbeelding?2. Wet van continuïteit: losstaande elementen die op één doorgaande lijn liggen, laten ons denken dat er één lijn is. Deze lijnen worden als een geheel gezien. Zo zie je in onderstaande afbeelding niet alleen cirkels waar een stuk uitgesneden is, maar ook een ster. Zie jij het ook?3. Wet van nabijheid: elementen die dicht bij elkaar liggen worden als één geheel of groep gezien. Zo zie je in onderstaande afbeelding eerder 2x twee strepen naast elkaar, dan vier strepen naast elkaar.
Theorie 2 | Semiotiek
Semiotiek gaat specifiek over de betekenis van beelden. Welke symbolen herkennen we? Waarom herkennen wij deze symbolen? Dit zijn een aantal vragen die worden beantwoord met de Semiotiek methode. Voorbeelden van semiotiek in beelden zijn verkeersborden, letters en braille. Een teken begrijpen? Dat doe je door de code te kennen zoals de letters lezen en de taal te spreken.
Theorie 3 | Retorica
De laatste theorie is Retorica. Deze theorie gaat over waarom en hoe beelden overtuigend werken. De centrale vraag is “Waarom is een beeld sterk?” Binnen deze theorie zijn drie middelen verantwoordelijk voor de overtuigingskracht van een beeld; ethos, pathos en logos.
Ethos gaat over het vergroten van geloofwaardigheid doordat de zender van de booschap naar zijn eigen kwaliteiten verwijst. Voorbeeld: om de geloofwaardigheid van een reclame te vergroten wordt er vaak gebruik gemaakt van een BN’er. In de reclame hieronder wordt de snelheid van de bezorgservice van supermarktketen Jumbo vergeleken met de snelheid van formule 1 coureur Max Verstappen.
Wanneer de boodschap inspeelt op emoties van het publiek is er sprake van pathos. Vergroot de geloofwaardigheid door kijkers mee te nemen in het verhaal en vertrouwen op te wekken. Een voorbeeld van pathos is terug te zien in onderstaande AXE reclame. In het verhaal wordt de man onweerstaanbaar na gebruik van de deoderant. Als kijker wordt je meegenomen in het verhaal. Aan het eind van de video geloof je dat dit ook met jou kan gebeuren als je dit product gebruikt.
Worden er in de boodschap rationele argumenten gebruikt om het publiek te overtuigen? Dat is logos. In onderstaande uitleganimatie voor CamperPlaza worden verschillende feitelijke cijfers benoemd die de boodschap ondersteunen.
Kun je niet wachten om meer met beeldtaal aan de slag te gaan na het lezen van deze blog? Wij van Cooler Media zijn expert in het verduidelijken van complexe zaken in krachtige en visuele uitlegvideo’s. Neem vandaag nog contact op met onze video consultants!
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan