Antropomorfisme, echt iets voor jou!

Uitleganimaties zijn cool. We zien ze steeds meer en we zijn dan ook blij dat we mogen bijdragen aan meer duidelijkheid in de wereld. Maar het is niet alleen maar feest. Door de grote hoeveelheid animaties, wordt het steeds moeilijker om op te vallen met je video.

Waar animatie eerst nog helemaal nieuw was en de early adopters de show stalen, zie je dat nu al meer en meer dezelfde designs gebruikt worden. De kopieermachines van nieuwkomers in de markt draaien meestal volle toeren. Dat doet (soms) af aan de kracht van jouw boodschap, maar vooral aan de herkenbaarheid van je animatie. Ok, vervelend, maar wat doe je eraan?

KARAKTER ANIMATIE

Los van een duidelijk script (waar een goede club je altijd bij helpt), is de stijl enorm van belang. De video vertegenwoordigt immers jouw organisatie. Niet iedereen kiest daarom voor het gebruik van een karakteranimatie, vaak is een infographic animatie veel zakelijker. Maar soms ook onpersoonlijker. Als je kiest voor een karakteranimatie is verstandig een herkenbare “avatar” te gebruiken die past bij jouw organisatie. Investeer in een uniek design en het betaalt zich zeker terug. Vooral als je vaker een video wilt laten maken in dezelfde stijl. Dit geldt in onze ogen voor interne en externe uitingen. Hierbij kiezen de meeste opdrachtgevers al snel voor een herkenbaar, menselijk karakter.

KARAKTER ANIMATIE

Met animatie val je al genoeg op, waarom dan ook nog een wandelend matras gebruiken in plaats van een herkenbaar mens? Dat vinden mensen waarschijnlijk veel te “cartoony”. Toch kan het werken.

MOEILIJKE TERMEN…

Antropomorfisme is het toekennen van unieke menselijke kenmerken aan niet-menselijke objecten en wordt dagelijks ingezet door grote en kleine bedrijven (Schiffman et al. 2014, p137). Dit is een goede manier om je van concurrenten te onderscheiden. Misschien herken je het niet meteen maar denk bijvoorbeeld eens aan de pratende M&M’s… Dit is een goed voorbeeld van antropomorfisme, blijft best goed hangen in het geheugen he?

Antropomorfisme heeft ook veel raakvlakken met animatie. Want ook daar kennen we met veel plezier menselijke eigenschappen aan niet-menselijke objecten toe. Een voorbeeld wat we zelf gemaakt hebben is het karakter Livy. In deze animatie voor Living Comfort is een matras omgetoverd tot een karakter. Zo voert Livy het proces van de klant uit. Hierdoor kan de kijker zich relateren aan Livy en wordt het proces duidelijker uitgelegd.

KARAKTER ANIMATIE antropomorfisme

Puzakova, Kwak en Rocereto deden in 2013 onderzoek naar de kansen en risico’s van antropomorfisme. Hier kwamen de volgende kansen naar boven.

  • Sterkere percepties van antropomorfisme zorgen voor meer positieve merkevaluaties.
  • Het toekennen van een naam is in principe al genoeg, zoals bijvoorbeeld wat is gedaan bij het karakter Livy.
  • Menselijke merken, merken waar menselijke eigenschappen aan toegekend zijn, worden harder afgerekend op hun fouten, maar ook vaker geprezen.

Het grootste risico is dat wanneer er sprake is van negatieve publiciteit mensen een merk negatiever beoordelen als dit merk antropomorfisme heeft toegepast, dan wanneer een merk dit niet heeft toegepast. Echter geldt dit ook andersom. Dit betekent dat bij positieve publiciteit een merk positiever beoordeeld wordt als het merk antropomorfisme heeft toegepast, dan wanneer een merk dit niet heeft toegepast. Dus eigenlijk versterkt het de emotie die je klanten bij je merk voelen.

Aangezien in het onderzoek het risico al weerlegd wordt, zijn er meer kansen te behalen aan het toepassen van antropomorfisme.

Kortom, één van de mogelijkheden om op te vallen tussen de massa is door gebruik te maken van een antropomorfistisch karakter. Vergeet niet dat dit slechts één van de vele mogelijkheden is! Het belangrijkste is dat je je boodschap helder en duidelijk uitlegt. Zonder een heldere boodschap zal de kijker jouw product of idee sowieso niet onthouden.

Stel jij zou jouw organisatie moeten voorzien van een antropomorfistisch karakter, hoe zou het eruit zien? Stuur je idee naar marketing@coolermedia.nl en wij maken een schets voor je!

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan