onderdelen URL how to guide

How to guide: de onderdelen van een URL

Stel je voor je staat in een woonwijk en bent op zoek naar een specifiek huis. Hoe weet je dan welk huis je moet hebben? Door het adres, natuurlijk! Zo werkt het online ook. Iedere website heeft een eigen ‘adres’, namelijk de URL. Het invoeren van dit webadres in de browserbalk brengt je naar de juiste locatie. Maar wist je dat deze URL ook invloed heeft op de vindbaarheid van een pagina in zoekmachines? We ontleden de verschillende onderdelen van een URL én leren je hoe jij URL’s optimaliseert voor SEO.

Wat is een URL?

URL is de afkorting voor Uniform Resource Locator. De URL refereert naar een uniek adres voor een locatie op het internet. Het wordt daarom ook wel webadres genoemd.

Technisch gezien bestaat iedere URL uit vijf onderdelen. Hoewel de URL maar een klein onderdeel van een webpagina lijkt, is deze enorm belangrijk bij het optimaliseren van de gebruikerservaring (UX) en de zoekresultaten in zoekmachines (SEO). Hierover later meer. Allereerst, uit welke onderdelen bestaat een URL?

  • Protocol
  • Subdomein
  • Hoofddomein
  • Top-level-domein
  • Subfolder

Onderdelen van een URL

De onderdelen van een URL

Protocol

Het eerste deel van de URL vertelt je online server welk protocol het dient te gebruiken bij het bezoeken van een webpagina. Het meest gebruikte protocol is HTTPS. Dit staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Dit protocol vertelt je webbrowser om alle informatie die je op de webpagina achterlaat – bijvoorbeeld je naam, e-mailadres en rekeningnummer – te versleutelen met encryptie. Het is een vorm van beveiliging die voorkomt dat cybercriminelen bij je gegevens kunnen. HTTPS verschijnt in de browserbalk wanneer een website is beveiligd met een SSL-certificaat. Wanneer een website dit certificaat niet heeft verschijnt er HTTP in de URL. Je gegevens zijn op deze website dus niet beveiligd. Naast beveiliging voor je websitebezoekers, zorgt een SSL-certificaat ook voor een hogere ranking in zoekmachines. SSL-certificaten worden online aangeboden door diverse aanbieders tegen verschillen prijzen. Ga voor jouw website na welk type SSL-certificaat hier het beste bij past. Het is dus een relatief eenvoudige SEO must-have!

Meer weten over encryptie? Bekijk hieronder onze AnyStory!

Subdomein

Na het protocol volgt het subdomein. Een subdomein gebruik je om verschillende onderdelen op je website van elkaar te scheiden. Hou er rekening mee dat je linkwaarde via een subdomein wegleidt van het hoofddomein. Steek jij veel tijd in het plaatsen van blogs met als doel de SEO verbeteren? Dan adviseren wij om dit onderdeel te scheiden door middel van een subfolder in plaats van een subdomein. Heeft jouw website een apart deel waar bezoekers kunnen inloggen? Dan is een subdomein ideaal! Het gebruik van een subdomein is ook aan te raden wanneer een organisatie meerdere divisies heeft of wanneer je een nieuwe webpagina wil testen.

Hoofddomein

Het hoofddomein is de naam van je website. Het laat websitebezoekers direct weten met welke organisatie zij te maken hebben. Het is belangrijk om het hoofddomein zo kort en pakkend mogelijk te maken. Zo onthouden mensen de URL beter. Dit vergroot de vindbaarheid en de kans op mond-tot-mondreclame.

Top-level-domein

Het top-level-domein, ook wel de domeinextensie genoemd, komt achter het hoofddomein. Dit deel bestaat uit enkele letters die informatie geven over je website. Er zijn twee categorieën domeinextensies:

  • Country Code Top level Domain (ccLTD) staat voor alle domeinextensies met de afkorting van een land of regio. Bijvoorbeeld .nl in Nederland, .be in België en .fr in Frankrijk.
  • Generic Top Level Domain (gLTD) geven niet aan uit welk land en website komt. Hieronder vallen bijvoorbeeld .com, .info en .jobs.

SEO technisch scoren ccTLD’s het beste in het betreffende land waar de extensie van in. Dus .nl scoort hoger in Nederland, terwijl .be beter scoort in België.

Subfolder

Helemaal aan het eind van de URL zit de subfolder. Wanneer je op de homepage van een website zit, bevat de URL meestal geen subfolder. Dit deel is namelijk bedoeld om dieper te navigeren in de website. Zoals iedere kamer in een huis een eigen naam heeft, heeft ook iedere pagina van een website zijn eigen URL. De verschillende pagina’s worden onderscheiden met de subfolder. Het grootste voordeel van subfolders is dat alle zoekwoorden verzameld worden onder het hoofddomein. Alle zoekwoorden die je gebruikt voor de verschillende landingspagina’s worden dus ook gelinkt aan het hoofddomein.

SEO tips voor je URL

Je weet nu alles over de structuur van een URL! Nu is het tijd om deze kennis in de praktijk te brengen. Wij geven je nog 5 laatste SEO tips mee voor de URL’s van jouw webpagina’s.

1. Implementeer een SSL-certificaat: zoals eerder in de blog geschreven verhoogt de aanwezigheid van een SSL beveiliging de positie van de website in zoekmachines.

2. Kies de juiste domeinextensie: doe je voornamelijk zaken in Nederland? Kies dan voor de domeinextensie .nl. Bij zaken in Europa kies je voor .eu en voor een wereldwijde business is .com de beste optie. Ben je geen commercieel bedrijf, maar een non-profitorganisatie? Dat is de extensie .org het meest geschikt voor jou!

top level domein URL

3. Zorg dat iedere URL relevante informatie bevat: zoekmachines scannen de URL namelijk om te bepalen waar de pagina over gaat.

4. Gebruik een koppelteken: koppeltekens scheiden verschillende woorden in de URL. Let maar eens op wat dit kan doen voor de leesbaarheid:

/animatielatenmaken/ of /animatie-laten-maken/.

5. Let op redirects: voeg een redirect toe wanneer je de URL van een webpagina veranderd. De waarde van een URL gaat na wijziging namelijk niet direct mee naar de nieuwe URL.

Een goede URL is de basis voor SEO! Ga voor jouw website na of alle URL’s voldoen aan de eisen. Zo niet? Tijd om te optimaliseren.

Tags: