Zo gebruik je ondertitels in YouTube als SEO tool

Dagelijks wordt er meer dan 86.000 uur aan video’s geüpload naar YouTube. Jouw animatie of uitlegvideo valt dus makkelijk weg tussen al dat uploadgeweld. Net als bij websites is het dus de kunst om hoge rankings te behalen op de juiste zoekwoorden. Het toevoegen van ondertitels in YouTube kan hierbij helpen. Maar hoe doe je dat? Wij geven je de drie belangrijkste tips.

#1: Ondertitels maken de video leesbaar voor Google

Ondertitels worden door Google en door YouTube geïndexeerd en geven zo meer informatie dan enkel een videobestand. Zonder meta informatie en ondertitels moeten zoekmachines op basis van de titel en bestandsnaam inschatten waar de video over gaat, wat lang niet altijd goed lukt. Daardoor komt je video helemaal niet of op de verkeerde termen naar boven. Zie de ondertitels dus als een manier om je video door middel van tekst indexeerbaar te maken. In andere woorden: de ondertitels in YouTube zorgen ervoor dat YouTube en Google begrijpen waar je video over gaat. Hierdoor wordt je vaker gevonden op de juiste zoektermen en zal je video vaker bekeken worden. Discovery Digital Networks deed hier onderzoek naar en wat blijkt? Een video met ondertitels wordt gemiddeld 7,32% vaker bekeken dan een video zonder ondertitels. Daarnaast is er in de eerste twee weken zelfs een stijging van 13,48% te zien. Aangezien korte animaties de boodschap het effectiefst overbrengen, kost het ondertitelen je niet veel tijd en levert het in verhouding een aanzienlijke return on investment!

#2: Ondertitels zorgen voor interactie

Bij Search Engine Optimization (SEO) kijken automatische programma’s van zoekmachines vooral naar het woordgebruik rondom je video. Zo indexeert YouTube net als Google alle informatie en data binnen het platform en bepaalt aan de hand van je data waar de video getoond moet worden. Vooral binnen YouTube wordt er veel gekeken naar de interactie rondom je video. Hoe meer likes (of dislikes) je video krijgt, des te beter je video wordt geïndexeerd. Het maakt hierbij niet zozeer uit of mensen je video leuk vinden, maar vooral of het een reactie teweeg brengt. Dit zijn dus ook het aantal comments op je video, het aantal views van je video en het aantal abonnementen op je kanaal. Door de juiste scriptopbouw te gebruiken en het aantal views (tip #1) te vergoten zal je interactie in verhouding ook toenemen. Uit onderzoek van PC Magazine en Google zelf blijkt dat het toevoegen van ondertitels in YouTube zorgt voor een stijging in interactie van je video. Wat uiteindelijk weer zorgt voor een boost in je video SEO ranking. Zo begint de Video SEO bal te rollen!

ondertitels in YouTube

#3: Ondertitels maken je video toegankelijker

We kennen het allemaal wel: je zit in de trein, staat in een lawaaierige ruimte of je hebt simpelweg geen speakers in je werkomgeving. Nog steeds kijken erg veel mensen onder werktijd de video zonder geluid (wat wij trouwens niet aanraden). Door ondertitels toe te voegen, zorg je ervoor dat mensen in bovenstaande situaties de video wél kunnen begrijpen en vaak langer blijven kijken. Zo voorkom je dat ze je video wegklikken, verkeerd begrijpen of direct weer vergeten. Daarnaast bestaat er in Nederland natuurlijk ook een groep slechthorenden en doven, waarvoor ondertitels simpelweg een must zijn. Ook op die manier vergroot je je publiek!

Kortom, ondertitels zijn een must voor iedereen die graag de beste resultaten wil halen en het optimale uit zijn of haar video wil halen!

Dan geven je graag nog één tip: voeg de ondertitels zelf toe! De automatische ondertitels van YouTube zijn niet accuraat en worden daarom niet geïndexeerd. Daarnaast kan de boodschap van je video door een foute ondertitel compleet verkeerd begrepen worden en dat wil je natuurlijk niet hebben. Bekijk voor de grap eens onderstaande (oude) reclame van Remia, zie jij de fouten?

Meer weten over Video SEO? Check ook de eerdere blog over meer views behalen: zo-behaal-je-meer-views-door-optimalisatie-vseo/

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan