Hoe kies je een animatiestudio?

Wanneer je overweegt een uitleganimatie te laten maken wil je voor de beste animatie studio kiezen. Dit is van groot belang, aangezien je video misschien wel het eerste is dat mensen van jouw bedrijf gaan zien. Waar moet je op letten? En wanneer is het goed? Hier een paar manieren om de kwaliteit te bepalen.

Portfolio
In de wereld van animaties worden de makers beoordeeld op het resultaat van hun werk; je bent zo goed als je laatste klus! Gebruik dat in je voordeel door eens goed te kijken naar het aantal animaties van een studio. Hoeveel klanten hebben ze? Zijn alle video’s van dezelfde kwaliteit? Wat vind je van de stijl(en) en hoe goed is de audio eigenlijk? En bovenal hoe voel je je erbij? Doen de animaties iets met je? En nog belangrijker; denk je dat ze je doelgroep iets laten voelen? Als dat zo is, zit je vaak al redelijk goed.

Daarnaast is het belangrijk dat de animatie studio unieke video’s maakt. Iedere animatie moet uniek zijn, net als ieder bedrijf. Ieder bedrijf heeft een andere stijl. Het is zonde als deze in jouw animatie niet naar voren komt. Daarom is het belangrijk dat je je eigen animatie stijl kunt laten ontwikkelen.

Prijs
Een animatie laten maken is meestal niet goedkoop. Je investeert in een video waar erg veel tijd in gaat zitten om deze (goed) te maken. Uiteraard zijn er prijsvechters, maar dit gaat ten koste van de voorbereiding, ruimte voor feedback en uiteindelijk de kwaliteit van je boodschap. En dat is niet goed voor het imago van je organisatie. Overweeg of een lagere prijs je doel ten goede zal komen. Je kunt een goede (tijdloze) animatie namelijk net zo lang gebruiken als je wilt, zolang het verhaal van jouw bedrijf, product, idee of dienst maar niet verandert.

Proces
Minder tastbaar maar minstens zo belangrijk als de prijs is een gestructureerd proces. Van eerste kennismaking tot oplevering van de video moet je het gevoel hebben dat alles duidelijk voor je is. Als een studio jou niet kan vertellen hoe alles werkt, kunnen ze jouw verhaal dan wel vertalen? Let daarom dus goed op wat je voor een bepaalde prijs krijgt. Zijn er duidelijke stappen in de productie? Krijg je de kans om regelmatig feedback te leveren? Wordt er goed geluisterd naar jouw wensen of moet je je schikken naar hun planning? En weet je zeker dat jouw deadline gehaald wordt zonder stress?

Resultaatgericht?
Als je weet hoe je een animatie moet gebruiken, is het een van de krachtigste middelen die je ter beschikking hebt. Met video marketing verspreid je jouw boodschap onder het juiste publiek en behaal je daadwerkelijk resultaat. Views zijn niet de enige maatstaf; denk aan kijkersloyaliteit, conversie en naamsbekendheid. Is het niet je doel om de video als marketingmiddel in te zetten dan moet de inhoud daar ook op worden aangepast. Vraag je dus af, helpen ze me mijn doel en doelgroep te bereiken?

We hopen je zo op weg te helpen. Succes met het vinden van de juiste stijl en studio!

Heb je vragen die wij niet hebben beantwoord? Of wil je weten hoe wij jouw verhaal omzetten in een unieke uitleganimatie? Bel ons even op 076 886 77 90.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan