beeldtaal

Beeldtaal

Het aantal lezers op je blog met 94% verbeteren door relevante beeldtaal? Het kan! Onderzoek wijst uit dat de juiste afbeelding je verhaal kan maken of kraken. Welke soorten beeldtaal zijn er en wat houdt beeldtaal nu precies in? Lees het in deze blog (met extra relevante plaatjes)!

Wat is beeldtaal?

Stel je eens voor: je hebt een foto in je hand en dit ga je aan iemand aan de andere kant van de telefoon proberen uit te leggen. Lastig? Ja dat is het zeker! Het uitleggen van beeldtaal kan dan ook zeer ingewikkeld zijn. Om dit onderwerp wat op te helderen is er een speciale formule om deze term te definiëren:

Beeldtaal= verbale elementen + visuele elementen

Verbale elementen

Lijnen, puntjes, pijlen en tekst kunnen worden gezien als verbale elementen. Oftewel, abstracte beelden. Zie hieronder beeldtaal voorbeelden.

beeldtaal

Visuele elementen

Visuele elementen kunnen worden uitgelegd als beelden en beeldelementen. Voorbeelden hiervan zijn een huis, je huisdier of een schilderij, zoals hieronder.

beeldtaal

Een combinatie van deze twee elementen samen, zorgt voor beeldtaal.

Waarom beeldtaal?

“Beelden zeggen meer dan 1000 woorden” wordt vaak gezegd. Dit komt omdat beelden vaak geen tekst of geluid nodig hebben om de betekenis over te brengen. Voordeel: veel mensen begrijpen beeldtaal omdat afbeeldingen of animaties vaak niet aan taalgrenzen zijn verbonden. Een goed voorbeeld van universele beeldtaal: de pictogrammen op verkeersborden zijn gelijk in elk land.

Pictogrammen kun je gebruiken en begrijpen, omdat er vooraf afspraken zijn gemaakt over de betekenis hiervan. Ze maken gebruik van basiskenmerken van dagelijkse gebeurtenissen en geven die schematisch weer.

Weetje: beeldtaal wordt ook vaak toegepast in reclames. De beeldtaal in video die reclamemakers toepassen zijn meer gericht om een sfeerbeeld te creëren. Vaak zijn deze reclames erg strak gemaakt in een luxe omgeving. Daarnaast eindigen deze ook allemaal met het bedrijfslogo. Dit hebben wij ook toegepast in de commercial van Kharma. Bekijk deze hieronder.

Beeldtaal uitgelegd met theorieën

Vaak wordt beeldtaal door elkaar gehaald met visueel denken. Het verschil: beeldtaal kan ook uit tekst bestaan en visueel denken niet. Een vraag die nog veel wordt gesteld is hoe wij mensen beelden tot ons toenemen. Daarvoor zijn er verschillende theorieën bedacht, wij bespreken er 3.

Theorie 1 | Gestalttheorie

De gestalttheorie is een van oorsprong Duits begrip en gaat over hoe wij mensen dingen waarnemen. Een vraag die vaak gesteld wordt bij deze theorie: welke vorm en structuur zie ik? Daarnaast staat deze theorie voor eenvoud en wordt onderscheiden door meerdere wetten. Hieronder worden er drie toegelicht:

1.De wet van voor- en achtergrond: onze hersenen maken verschil tussen onderdelen op de voor- en achtergrond. We scheiden deze onderdelen en nemen deze op verschillende manieren waar. Wat zie jij bijvoorbeeld in onderstaande afbeelding?beeldtaal2.Wet van continuïteit: losstaande elementen die op één doorgaande lijn liggen, laten ons denken dat er één lijn is. Deze lijnen worden als een geheel gezien. Zo zie je in onderstaande afbeelding niet alleen cirkels waar een stuk uitgesneden is, maar ook een ster. Zie jij het ook?beeldtaal3.Wet van nabijheid: elementen die dicht bij elkaar liggen worden als één geheel of groep gezien. Zo zie je in onderstaande afbeelding eerder 2x twee strepen naast elkaar, dan vier strepen naast elkaar.

beeldtaal

Theorie 2 | Semiotiek

Semiotiek gaat specifiek over de betekenis van beelden. Welke symbolen herkennen we? Waarom herkennen wij deze symbolen? Dit zijn een aantal vragen die worden beantwoord met de Semiotiek methode. Voorbeelden van semiotiek in beelden zijn verkeersborden, letters en braille. Een teken begrijpen? Dat doe je door de code te kennen zoals de letters lezen en de taal te spreken.

Theorie 3 | Retorica

De laatste theorie is Retorica. Deze theorie gaat over waarom en hoe beelden overtuigend werken. Waarom is een beeld sterk, is een vraag die hier gesteld kan worden. Voorbeeld: om de geloofwaardigheid van een reclame te vergroten wordt er vaak gebruik gemaakt van een BN’er.

Kun je niet wachten om meer met beeldtaal aan de slag te gaan na het lezen van deze blog? Wij van Cooler Media zijn expert in het verduidelijken van complexe zaken in krachtige en visuele uitlegvideo’s. Wees eens eerlijk, jij wilt toch ook opvallen bij jouw doelgroep?

Tags:
Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

COOLER MEDIA

We maken korte, krachtige uitleganimaties en zorgen voor het juiste publiek. Onze animaties en uitlegvideo’s creëren een ‘Aha! moment’ bij de kijker. Maar dat is niet alles: we gebruiken de animatie als online commercial, zodat we ook nieuwe klanten bereiken.

Lees meer →

Cooler Media - YouTube Certified

Cooler Media

Stationsweg 1-A
4811 AX Breda

+31 (0)76 886 7790
[email protected]

© 2011-2019 Cooler Media. Beoordeeld door klanten met een 9.4/10 op basis van 149 reviews