Het Facebook algoritme: hoe het werkt en hoe het te verslaan

Het Facebook algoritme was lang een mysterie en dat is het soms nog. Als bedrijf weet je dat maar een klein percentage van je posts zichtbaar is voor je volgers. Als je Facebook inzet binnen je marketingstrategie, hangt het succes van je content af van het algoritme. Eigenlijk is het Facebook algoritme je beste vriend of je ergste vijand. Waarom dit zo is én hoe je ervoor zorgt dat je succesvol gebruik maakt van het algoritme, vertellen wij je.

Wat maakt een algoritme een algoritme?

Het algoritme op Facebook bepaalt welke content een gebruiker te zien krijgt wanneer het platform wordt geopend. Deze beslissing wordt genomen op basis van een gigantische reeks wiskundige instructies achter de schermen. Deze instructies bevatten bijvoorbeeld het type post, de interactiegeschiedenis van de gebruiker of het profiel achter de post. Deze instructies vormen samen het algoritme.

Het algoritme bepaalt niet alleen de volgorde van de content. Het bepaalt ook of de content überhaupt wordt weergegeven. Door het algoritme bereikt een gemiddelde organische post slechts 5,5% van de volgers van een Facebook-pagina. Het algoritme is dus de boosdoener, maar heeft ook zijn voordelen…

De voordelen van het facebook algoritme

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het Facebook algoritme niet zomaar een willekeurige wiskundige formule die ontworpen is om marketeers te kwellen. In een zee aan sociale berichten probeert het algoritme Facebookgebruikers in contact te brengen met de content die ze het liefst willen zien. Het algoritme doet zijn best om een betere gebruikerservaring op Facebook te creëren. Hierdoor worden mensen aangemoedigd meer tijd op het platform door te brengen en meer content te bekijken. In het meest ideale geval, jouw content!

De volgende keer dat je organische post het niet zo goed doet als je had gehoopt, geef dan niet het algoritme van Facebook de schuld; het algoritme heeft gewerkt. Zie slechte organische resultaten als het algoritme dat zegt: ‘mensen willen zich niet bezighouden met dit soort content.’ Het is pijnlijk, maar dit soort informatie is waardevol. Verdiep je in wat er al bekend is over het algoritme, zodat je het in de praktijk kunt brengen.

Laten we er eens wat dieper op in gaan!

Waar is het facebook algoritme dol op?

Bij elke update, gaat Facebook uit van een lijst met kernwaarden. Deze kernwaarden weerspiegelen wat gebruikers het meest waarderen in hun News Feed. De volgende drie kernwaarden beïnvloeden jouw News Feed het meest:

  • Familie en vrienden gaan voor: Facebook geeft voorrang aan de content van familie en vrienden.
  • Content die informatie geeft en entertainend is: na vrienden en familie, hecht Facebook waarde aan content die informeert of vermaakt. Denk hierbij aan actuele nieuwsberichten, grappige video’s of verhalen van celebrities.
  • Correcte en originele content: Facebook heeft ontdekt dat gebruikers niet houden van content die niet echt is, zoals spam en misleidende koppen. Het algoritme van Facebook is getraind om dit soort content te herkennen. Gebruik altijd duidelijke koppen en vermijd het verspreiden van onjuiste informatie.

Het gevaar van algoritmes op Facebook is wel dat men in een filter bubbel terecht komt. Een filter bubbel zorgt ervoor dat je dezelfde soort content te zien krijgt. Bijvoorbeeld: je bent voor of tegen de bouw van een kerncentrale. Mensen die voor zijn krijgen voornamelijk positieve content te zien en mensen die tegen zijn voornamelijk negatieve content (als het op het kerncentrales aankomt). Algoritmes zorgen er dus voor dat men niet meer wordt blootgesteld aan bepaalde informatie. Je belandt dus in een filter bubbel. Wanneer je in een filter bubbel zit, wordt er ook regelmatig fake news verspreid. Het voorkomen van een filter bubbel is behoorlijk lastig, wel kan je fake news herkennen. Hoe je dat doet? Fact-checken! Lees in deze blog 6 tips om te fact checken.

Inspelen op het Facebook algoritme

Algemene tip: bewijs dat je een plaatsje waard bent in de news feed van je volgers met content die elk algoritme-rangschikkingsvakje aanvinkt.

1. Betrokkenheidsniveaus bij organische berichten

Voordat je bericht wordt gedeeld met een breed publiek, kijkt het algoritme van Facebook naar het aantal vind-ik-leuks, reacties, opmerkingen en shares die het bericht in eerste instantie ontvangt. Hoe meer positieve engagement een post krijgt, hoe groter de kans dat het algoritme de post hoog rangschikt. Negatieve betrokkenheid daarentegen verkleint de kans drastisch dat het Facebook-algoritme je bereik vergroot. Wat te doen? Maak echte, authentieke content en vermijd organische content die op een advertentie lijkt. Mensen houden namelijk niet van news feed berichten die op advertenties lijken.

2. Waardevolle content die aanzet tot een gesprek

Het algoritme van Facebook waardeert en voorspelt welk type content relevant is voor Facebook-gebruikers. Met ‘relevant’ verwijst Facebook naar verhalen die gebruikers lezen, video’s die ze bekijken en content die ze delen en waarover ze praten met hun vrienden. Als mensen met elkaar in gesprek gaan in de commentaarsectie is Facebook fan! Wat te doen? Begrijp het publiek dat je wilt bereiken en creëer vervolgens trending content die relevant en interessant is voor dat publiek. Maak iets deelbaars, zoals een video.

3. De timing

Er was een tijd dat Facebook de News Feeds volledig in omgekeerd chronologische volgorde sorteerde. Dat is niet meer zo, maar de timing van een post speelt wel een rol. Het is het beste om te posten op een moment dat je meest actieve volgers online zijn. Dit is het moment waarop het algoritme kijkt om te zien hoe je publiek reageert en betrokken is bij je content. Wat te doen? Post wanneer je publiek het meest waarschijnlijk online is. Gebruik je analytics om te zien wanneer ze op Facebook actief zijn en plan je content zo in dat het verschijnt wanneer zij in de buurt zijn om het te zien. Op deze manier bepaal je de meest ideale tijden voor je berichten. ­

4. Hoe Facebook’s algoritme video rangschikt

Video speelt zo’n grote rol in het ranking algoritme van Facebooks News Feed dat er een subcategorie is voor video. Volgens Facebook willen gebruikers meer kwalitatieve, originele video content zien. Facebook rangschikt deze video’s op basis van:

  • Loyaliteit en intentie: je video krijgt meer punten als Facebook ziet dat mensen lang naar je video’s kijken, en deze ook opzoeken.
  • Video- en kijkduur: hoe langer, hoe beter, zo lang je je kijkers maar betrokken houdt. Het Facebook algoritme houdt van video’s die langer dan 3 minuten duren, waarvan minstens één minuut de aandacht van de kijkers wordt vastgehouden.
  • Originaliteit: Facebook houdt niet van hergebruikte of niet -originele video content. Maak originele video’s zodat het Facebook Algoritme hierop kan inspelen.

Wat te doen? Maak een video marketing plan en creëer originele, kwalitatieve video content, het liefst langer dan 3 minuten.

Vond je deze blog interessant? Lees dan ook onze blog over het algoritme van Instagram.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan